Bro Rickywan Melaka
Aktivis Hak Asasi Manusia


Kehidupan tidak semudah yang dijangka kan,meneruskan kehidupan adalah sesuatu keperluan, jangan gentar jika ditindas , jangan mengalah jika tertewas, bangkit dan terus maju ke hadapan,pasti ada sinar yang menanti....
Photobucket
myspace layouts

"Rakan-rakan sekalian, Jika anda seorang yang perihatin, dan ingin hulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa alam, sila klik di gambar sebelah atas ini ( Tabung 1 UNTUK ASIA ), membantu demi sesama manusia & insan di muka bumi ini..."


|Tagged| |Mudah| |Facebook| |Friendster| |Yahoo| |Google| |TvLive| |Twitter|

Friday, September 30, 2011
This is what have been done by Airasia when their call the Low Cost Carrier Terminal - Part 1
 
posted by Rickywan at 4:15 PM | Permalink | 0 comments
Monday, September 26, 2011
6 haiwan yang membunuh manusia dalam beberapa saat
1. The Cone Snail



Bentuknya memang indah seperti tidak berbahaya. Tapi jangan silap kerana dengan racun dari sengatnya (hujung pangkal mulutnya) boleh dipanahkan seperti panah HARPOON, dapat membunuh hanya dalam masa 4 minit.

Betapa hebatnya, tembakan panahnya boleh menembusi baju selam yang tebal. Pada masa haiwan ini mengigit saraf-saraf akan menjadi tidak berfungsi, mangsa akan jatuh dalam keadaan "beku" dimana tak ada otot yang boleh digerakkan. Betapa dashyat nya, racun binatang ini di gunakan oleh CIA untuk senjata pelumpuh.

2. Poison Arrow Frog



Katak ini adalah satu-satunya haiwan yang dikenali boleh membunuh manusia hanya dengan "SENTUHAN" Racunnya bukan terletak di taring atau lidahnya, tetapi di kelenjar kulitnya. Katak ini boleh melompat sejauh 2 meter tingginya dan jika tersentuh maka nantikanlah kesannya.

3. The Lazy Clown



Hidup di hutan Amazon, di selatan Brazil .Anggota binatang serangga "LONOMIA" nama aslinya Taturana Tatarana. Binatang ini sejenis ulat-ulat pohon yang biasa kita lihat.Tetapi yang berbeza dari ulat pohon kebanyakan. Duri-durinya yang berjumlah ratusan tersebut menyimpan racun-racun yang membunuh dan sudah memakan belasan mangsa setiap tahunnya.

Racunnya adalah ANTICOAGULANT paling extreme yang pernah ada. ANTICOAGULANT boleh memecah belah dan menghancurkan susunan sel darah.

4. BEAKED SEA SNAKE



Kalau anda pergi ke kepulauan India dan Asia , pantai-pantai daerah India atau di sekitar Teluk Persia ,jangan hairan jika melihat binatang sejenis ular boleh berada di dalam laut lepas. Nama ilmiahnya Enhydrina Schistosa.

Racun binatang ini terkenal akan kesannya. Tapi jumlah racun segitu sudah lebih dari cukup untuk membuat anda kehilangan nyawa. Orang-orang Singapura dan Hongkong sering menjadikan ular ini sebagai lauk makan malam.

5. STONE FISH



Binatang ini tidak seperti haiwan lain kebanyakan yang suka bersembunyi, bersiap sedia semasa mangsa mendekati dan menyerangnya. Cukup hanya terdiam tanpa kata dia sudah boleh membunuh mangsanya. Duri-duri yang terletak di hampir semua bahagian binatang ini bagaikan parade jarum racun HYPODERMIC.

Setiap duri cukup untuk membunuh para penyelam dalam hitungan beberapa minit. Tetapi yang mengerikan bukanlah kematiannya melainkan saat-sat menjelang kematian. Racun dari Ikan ini sangat berbisa hingga lebih baik menyerang bahagian tubuh yang terkena racun tersebut daripada hidup sesaat pun dengan racun itu.

6. BOX "COFFIN" JELLYFISH



Chironex fleckeri adalah ubur-ubur berukuran kecil. Besarnya hanya 16 inci. Binatang unik yang mempunyai 24 pasang mata dan tentaclenya yang membawa ribuan dosis nematocysts. Jarum-jarum Microscopisnya terangsang tidak hanya oleh keinginan "si empunya" tetapi juga oleh sentuhan lembut di kulit binatang ini. Elokah binatang ini dan anda akan merasakan racun Syaraf (NEUROTOXIN) paling kuat yang pernah ada.

Sengatannya disebut juga "THE SEA WASP" yang di deskripsikan oleh ahli sebagai siksaan yang mengerikan. Ratusan bahkan Ribuan sengatan akan dirasakan oleh korbannya. Hingga boleh menimbulkan efek SHOCK yang mengerikan dan merobek kulit-kulitnya.

Bayangkan ditusuk dengan ribuan jarum suntik yang berukuran kecil dan tipis dalam sekali waktu, kurang lebih itulah rasanya. Hal yang mengerikan tentang binatang iniadalah Racun dan sengatnya bisa membunuhmu bukan lagi dalam hitungan minit atau saat, tetapi murni dengan hitungan REFLEK.

Fakta tentang Ubur-ubur ini:
• Tentacle beracunnya boleh disimpan untuk waktu yang cukup lama. bahkan tentacle yang dikeringkan boleh di aktifkan bila terkena air.
• BoX Jellyfish sebenarnya bukan ubur-ubur, tetapi Cubozoans (binatang yang berbentuk kubus)
• Boleh membesar sehingga seukuran kepala manusia dewasa dan tentacle nya boleh membesar sehingga 3 meter panjangnya.
 
posted by Rickywan at 6:52 AM | Permalink | 0 comments
Mohon Bantuan Segera
Get from email, sharing, please help....

Rumah Perlindungan Al Nasuha memberi perlindungan kepada anak-anak yatim, miskin dan terbiar. Kami juga menjaga ibu-ibu tunggal dan gadis-gadis terlanjur. Ditubuhkan atas dasar dan kewajipan bagi mengambil tanggungjawab diatas golongan yang berkenaan. Kami tiada sebarang penaja dan tidak mempunyai penyumbang dana yang tetap.

Oleh yang demikian kami sangat memerlukan simpati, sokongan dan sumbangan dari anda semua. Sila terus hubungi kami untuk sebarang program, jemputan atau sumbangan.

RUMAH PERLINDUNGAN AL NASUHA
No. 5, Jalan GP 3/3 , Taman Gombak Permai,
68100, Pinggiran Batu Caves, Selangor,
Telefon : 017-9354323 (UMI)

Nombor Akaun MAYBANK atas nama PERTUBUHAN KEBAJIKAN ANAK ANAK YATIM AL NASUHA 564829000530

FACEBOOK

Kami sangat berbesar hati menerima sumbangan, sokongan dan simpati dari anda sekelian. Kami sangat berterima kasih dan berharap agar khidmat bakti ini mendapat keberkatan Allah SWT.

Terima kasih
 
posted by Rickywan at 5:04 AM | Permalink | 0 comments
Sunday, September 25, 2011
10 negara yang tidak di Akui Dunia


Sepanyol, Brazil, Itali dan negara-negara lainnya dikenali di seluruh dunia karana kedudukan mereka, budaya dan sejarah. Tapi, mungkin anda tidak mengenali negara-negara di bawah ini.

Seluruh negara tersebut sangat asing di telinga anda. Bahkan mungkin baru pertama kali mendengarnya. Inilah 10 daftar negara yang tidak pernah diketahui seperti yang dikutip dari Indoblogmedia tersebut:



90% penduduk di Vanuatu makan ikan dan 80% tinggal di lluar bandar, kampung-kampung terpencil dengan kebun mereka sendiri yang hasilkan bahan pangan.

Scuba diving merupakan aktiviti yang sangat popular di sini. Tsunami bukanlah hal yang asing di Vanuatu, dan gempa bumi memiliki kesan negatif pada pertumbuhan ekonomi negara-negara tersebut.



Nauru, sebuah bekas koloni penjajah Jerman, juga dikenal sebagai Pulau Pleasant Pasifik Selatan. Orang-orang Nauru mengumpulkan air hujan selama musim hujan antara bulan November dan Februari kerana mereka sangat terbatas dalam air tawar.

Sukan paling popular di negara ini adalah sepak bola ala Australia. Mereka sudah memiliki liga sepak bola dengan tujuh kelab liga.



Tuvalu adalah sebuah monarki konstitusi dengan Ratu Elizabeth II sebagai ketua negara. Mereka tidak memiliki kekuatan tentera sendiri. Jadi mereka tidak banyak menghabiskan wang untuk urusan pertahanan.

Tuvalu adalah negara terkecil peringkat keempat di dunia. Penduduk pertama negara ini adalah orang-orang Polinesia.



Komoro adalah negara kepulauan Afrika di Samudera Hindia yang terletak di antara Mozambeque dan Madagaskar.

Pulau ini merupakan bekas jajahan Perancis tua,. Hari ini ada sekitar 300 000 orang Comorians tinggal di Perancis. 98% dari penduduk di Comors adalah Muslim.



Guernsey berada di bawah tanggung jawab Britain tetapi negara ini tidak dikira sebagai sebahagian dari England, serta Kesatuan Eropah. Guernsey terletak di Selat Inggeris di pantai Normandia.

Negara ini memiliki otonomi penuh atas urusan antarabangsa. Sekarang ini negara ini sedang berusaha untuk kemerdekaan penuh dari Kerajaan Britain.



Isle of Man juga dikenal sebagai Mann, mempunyai sebuah pemerintahan sendiri dari British Crown Dependency, terletak di laut Ireland antara pulau Britain dan Ireland

Negara ini bukan merupakan sebahagian dari Kesatuan Eropah. Penghasilan negara ini berasakan pada perbankan luar negeri dan perikanan. Pulau ini telah dihuni sejak sebelum 6500 SM.



Tokelau adalah wilayah yang tidak memiliki pemerintah sendiri. Nama Tokelau berasal dari kata Polinesia yang berarti "angin utara".

Pulau ini memiliki sumber ekonomi terkecil dari negara mana pun di dunia yang membuat mereka hampir sepenuhnya tergantung pada subsidi dari Selandia Baru. 96% dari penduduk adalah orang Kristian dan 57% di antaranya adalah perempuan.



Cook Islands memiliki demokrasi berparlimen dengan pemerintahan sendiri. Dengan lebih dari 90.000 wisatawan setiap tahun, perikanan adalah kegiatan utama ekonomi mereka dengan potensi lepas pantai, laut, mutiara dan eksport buah.

Cook Island yang dinamakan oleh navigator Inggeris Kapten James Cook ketika ia sampai di pulau tersebut pada 1773.



Kepulauan Pitcairn secara rasmi bernama Pitcairn, Henderson, Ducie dan Oeno Islands, tersepit dari empat pulau vulkanik. Sebelumnya ia sebahagian dari jajahan Inggeris, yang merupakan sebahagian dari Pasifik.

Bahasa penduduknya campuran bahasa Inggeris dan Tahiti. Dalam beberapa tahun terakhir gereja telah ditutup kerana hanya lapan orang yang mengunjungi secara teratur.

Hanya ada satu Café dan Bar di pulau itu, dan sumber pemerintah menjual alkohol dan rokok. Ada hukum-hukum moral yang ketat yang melarang menari, merokok dan minum alkohol.

(Jika pemerintah menjual alkohol dan rokok lalu mengapa ada hukum yang tegas yang melarang merokok dan minum alkohol? Apakah mereka menjualnya ke negara lain?)




Nagorno-Karabakh adalah republik merdeka yang terletak di antara Armenia dan Azerbaijan. Di negara ini banyak terdapat penduduk dari bekas Kesatuan Soviet kerana selama 1991-1994 Perang Nagorno-Karabakh.

Negara ini masih tidak diakui oleh negara lain, termasuk Armenia. 95% dari penduduknya adalah Armenia, dan bakinyanya adalah orang-orang Yunani dan Kurdis.
Kegiatan ekonomi negara ini pada dasarnya diarahkan untuk Armenia yang tinggal di negara-negara Barat.





 
posted by Rickywan at 6:12 AM | Permalink | 0 comments
The world's biggest family


The world's biggest family: The man with 39 wives, 94 children and 33 grandchildren

Last updated at 9:39 PM on 19th February 2011

• Ziona Chana lives with all of them in a 100-room mansion
• His wives take it in turns to share his bed
• It takes 30 whole chickens just to make dinner

He is head of the world's biggest family - and says he is 'blessed' to have his 39 wives.
Ziona Chana also has 94 children, 14-daughters-in-law and 33 grandchildren.

They live in a 100-room, four storey house set amidst the hills of Baktwang village in the Indian state of Mizoram, where the wives sleep in giant communal dormitories.

The full monty: The Ziona family in its entirety with all 181 members



You treat this place like a hotel: With 100 rooms the Ziona mansion is the biggest concrete structure in the hilly village of Baktawng

Mr Chana told the Sun: 'Today I feel like God's special child. He's given me so many people to look after.

'I consider myself a lucky man to be the husband of 39 women and head of the world's largest family.'

The family is organised with almost military discipline, with the oldest wife Zathiangi organising her fellow partners to perform household chores such as cleaning, washing and preparing meals.

One evening meal can see them pluck 30 chickens, peel 132lb of potatoes and boil up to 220lb of rice.

Coincidentally, Mr Chana is also head of a sect that allows members to take as many wives as he wants.



Feeling peckish? The senior ladies of the Chana family show what it takes just to make a meal



The wives and I: Mr Ziona Chana poses with his 39 wives at their home in Baktawang, Mizoram, India

He even married ten women in one year, when he was at his most prolific, and enjoys his own double bed while his wives have to make do with communal dormitories.

He keeps the youngest women near to his bedroom with the older members of the family sleeping further away - and there is a rotation system for who visits Mr Chana's bedroom.

Rinkmini, one of Mr Chana's wives who is 35 years old, said: 'We stay around him as he is the most important person in the house. He is the most handsome person in the village.

She says Mr Chana noticed her on a morning walk in the village 18 years ago and wrote her a letter asking for her hand in marriage.




Shared bedroom: A look inside the four-storey mansion, Chhuanthar Run - The House of the New Generation

Another of his wives, Huntharnghanki, said the entire family gets along well. The family system is reportedly based on 'mutual love and respect'
And Mr Chana, whose religious sect has 4,00 members, says he has not stopped looking for new wives.

'To expand my sect, I am willing to go even to the U.S. to marry,' he said.
One of his sons insisted that Mr Chana, whose grandfather also had many wives, marries the poor women from the village so he can look after them.




 
posted by Rickywan at 5:52 AM | Permalink | 0 comments
Saturday, September 24, 2011
Genap usia ku 30 hari ini.....
Salam & good day to all,
Alhamdulilah syukur dengan keizinan allah, aku masih lagi bernafas pagi ni, masih mampu bangun untuk bekerja lagi demi mencari rezeki untuk kehidupan keluarga aku dan isteri, itu sahaja yang aku mampu lakukan demi kehidupan ni, bangun kerja, then balik tidur, kadang-kadang kasihan juga aku pada isteri aku yang ada kat rumah, boring-boring dan boring, itu ungkapan yang selalu dia cakap pada aku.

Tapi aku tak mampu nak turutkan apa yang di perkatakan oleh isteriku, sekadar aku jalani hidup aku dengan 90% bekerja, seminggu 7 hari, sehari 12 ke 13 jam bekerja, penat memang penat, tapi kalau aku tak bekerja keras, banyak hutang yang nak dibayar dihujung bulan, gaji dah la tak besar, tapi kalau tak kerja lebih masa, memang x cukup, aku dah naik jemu dengan kerja sebenarnya, buat benak kepala ni semakin hari semakin penuh dengan sampah sarap kerja, but what to do? i must continue my work as my duty for daily.

Mengomel banyak pun, org tak kan tahu kesusahan kita, apa yang kita buat diorg boleh pandang dan gelengkan kepala then diorg cakap kasihan eh....tu je yang mampu mereka lakukan, selebihnya kita sendiri yang harus jalani hidup ni sebagai seorang manusia disisi allah, sebenarnya banyak perkara yang aku harus lakukan, dan tanggungjawap itu amat besar sekali pada aku, kadang-kadang naik serender aku dibuatnya, tapi bila pikirkan tentang wang, aku terpaksa bangkit dari katil walaupun setiap hari untuk bekerja, tapi aku puas aku mampu harunginya.

Mak dan baba yang paling banyak membantu aku, banyak berikan bantuan dari segi kewangan bila aku tersepit, dan nasihat-nasihat diorg aku mula dekati, kalau ikutkan dulu masa umur muda, kalau orang tua membebel kita pekak kan telinga, tapi bila sekarang umur dah meningkat, segala nasihat yang diorg beri tu adalah amat berguna sekali, rasa menyesal pun iya, tapi dah terlambat, memang terlambat.

Untuk pada sesiapa yang pernah aku sakitkan hati, dan pernah buat perkara yang tak baik pada diorg, aku minta maaf banyak-banyak, biarlah dosa-dosa aku yang aku lalukan di balas kelak di akhirat oleh allah, aku berserah pada allah untuk memberikan hukuman bagi aku, aku ikhlas dan sanggup di hukum dengan kesalahan aku dimuka bumi ni.

Hari ni hari jadi aku ke - 30, aku sorg je kat sini, dan isteri aku di padang indonesia, sedih dan sayu ada juga, tapi nak buat macam mana, aku sabar je, thanks to my wife, dia sms aku semalam, dan aku pun call dia semalam, rindu dia , sayang dia....., love u syg.....



Akhir sekali, thanks to allah, subhanallah, alhamdulilah atas limpahan kurnia nikmat mu di dunia ini, terima kasih allah, kerana berikan aku ujian ini untuk terus hidup dan berikan aku kehidupan yang baik di muka bumi ni.....

Alhamdulilah.....





 
posted by Rickywan at 5:10 AM | Permalink | 0 comments
Thursday, September 22, 2011
BEWARE!!! How thieves know there's a laptop hidden in your car


Inductive Amplifier You conceal your laptop in the car from prying eyes and return to find it gone. Still wondering how the thieves knew? The mystery as to how thieves could single out vehicles for the laptops stored inside has been resolved with the arrest of two Indonesian men. The key to the mystery is this harmless-looking gadget called an inductive amplifier. This came to light after Selangor police arrested the two foreigners in an ambush at Kampung Changkat, Gombak. Police recovered the gadget and seized several laptops, custom-made break-in tools, handbags and watches among other items.

The suspects are believed to be behind at least 20 cases of theft from cars. An inductive amplifier, an electronic device similar to a handheld metal detector and as small as a hairbrush, is used to “sniff” out laptops kept in parked cars. The conventional use of the inductive amplifier is the location of breaks in hidden wires, even buried in concrete. The typical wire detection range in a concrete wall is 10-20 cm.

A check on eBay revealed that the inductive amplifier is priced about $60. This means anyone can easily purchase one and start a laptop stealing business. After knowing about this, I would strongly reconsider putting my laptop in the car boot unattended ever again. My previous practice was to remove the battery from the laptop first before keeping the laptop in the boot. I thought that the laptop detector works by sensing live circuit in the laptop even though the laptop is not on. Now I know the laptop detector is actually inductive amplifier which can be bought from electronic shop.





 
posted by Rickywan at 5:14 AM | Permalink | 0 comments
Wednesday, September 21, 2011
How to Increase Your Wi-Fi Signal









Boleh percaya ke?

 
posted by Rickywan at 6:45 AM | Permalink | 0 comments
Kebaikan makan pisang


PISANG sering menjadi pencuci mulut di negara ini. Secara amnya, kandungan potasium pisang menyebabkan ia disyorkan oleh para doktor untuk pesakit yang kekurangan sumber itu.
Sebagai contoh, sebiji pisang sepanjang 22 sentimeter (sm) mengandungi 600 miligram potasium.
Pakar perunding diet, Indra Balaratnam berkongsi maklumat berguna tentang khasiat buah pisang.
Menurut Penolong Setiausaha Persatuan Pakar Diet Malaysia itu, kajian makmal menunjukkan pisang mengandungi kanji sebanyak 20 peratus dan gula satu peratus.

“Ketika pisang berubah warna menjadi kuning dan sedia untuk dimakan, kandungan gula akan berpecah kepada 66 peratus sukrosa, 14 peratus fraktosa, dan 20 peratus glukosa.

“Pada amnya, pisang bebas daripada lemak, kandungan garamnya rendah serta kaya dengan vitamin serta potasium.

“Ini menyebabkan semua jenis pisang dikategorikan sebagai berkhasiat.

“Apatah lagi ia senang untuk dimakan dan dihadam khususnya oleh bayi berusia enam bulan dan ke atas.

Khasiat
“Tidak ada kesan sampingan pada kesihatan walaupun pisang itu manis kerana kandungan gula dalam pisang adalah semula jadi,” katanya.

Kata beliau lagi, terdapat perbezaan antara pisang yang dimakan begitu sahaja dengan kerepek pisang atau pisang goreng.

Menurut beliau, pisang yang digoreng atau dibuat kerepek mengandungi lemak.
Jadi, adalah selamat jika pengambilan pisang goreng dikurangkan kepada seminggu sekali atau sebulan sekali.

Jika digoreng, kandungan khasiat serta vitamin dan zat-zat lain dalam pisang akan berkurangan sebaliknya kandungan lemak akan bertambah.

Ujar beliau, pisang juga dianggap penting dalam bidang perubatan. Di Thailand, misalnya, wanita hamil digalakkan oleh doktor untuk makan pisang bagi memudahkan proses bersalin. Ia juga membekalkan tenaga bagi melawan dan menyembuhkan penyakit.

Beberapa kajian antarabangsa mendapati hampir 15 jenis masalah kesihatan boleh dikurangkan dengan memakan pisang.

“Antaranya, penyakit anemia iaitu kekurangan hemoglobin dalam darah boleh diatasi dengan memakan pisang kerana ia membantu meningkatkan pembentukan hemoglobin.

“Kandungan potasium tinggi dalam pisang turut menolong merendahkan tekanan darah serta mengurangkan risiko strok,” jelas beliau.

Tambah beliau, selain itu, kandungan fibernya yang tinggi dapat membantu masalah pembuangan air besar secara normal setiap hari.

Ia turut mengurangkan tekanan kerana sejenis protein dikenali sebagai Trytophan yang ada di dalamnya membantu menenangkan fikiran serta otak orang yang berada dalam tekanan.

Katanya lagi, orang yang bergelut dengan penyakit ketakutan, obesiti dan tabiat rokok, digalakkan mengamalkan pemakanan pisang dan mereka dipercayai mampu bebas daripada masalah itu secara beransur-ansur.

Kajian turut membuktikan bahawa seseorang yang berdepan masalah mabuk hamil khususnya wanita yang berasa mual dan muntah pada beberapa bulan pertama kehamilan, boleh mengambil pisang untuk mengelak masalah itu.

Di samping itu, mereka yang menghadapi masalah kegemukan akibat tekanan di tempat kerja boleh diatasi dengan memakan pisang setiap dua jam.

Ia dapat membantu menghilangkan tekanan kerja selain mengawal kandungan gula dalam darah. Bahagian dalam kulit pisang pula membantu memulihkan kegatalan akibat gigitan nyamuk.
“Apa yang penting, kita perlu memberi tumpuan pada kesihatan dengan mengamalkan tabiat makan pisang.

“Bagi anak-anak, kita sangat mudah untuk menyuruh mereka makan pisang kerana ia manis dan lembut. Ia boleh disediakan dalam bentuk kek, mufin dan roti pisang,” katanya.

Laris
Pisang boleh diperoleh sepanjang tahun. Di negara ini, pisang rastali, emas, tanduk, abu dan berangan adalah yang paling laris. Ia turut menjadi tumpuan peniaga pisang goreng dan kerepek.
Seorang peniaga buah-buahan di Pasar Keramat, Kuala Lumpur, Ramli Mat Dalip, 42, berkata, pisang sentiasa menjadi pilihan orang ramai dan ia adalah salah satu buah yang boleh didapati sepanjang tahun.

Kata beliau yang berniaga sejak 15 tahun lalu, pisang berangan dan abu sering dibeli peniaga kerepek atau kuih.

Bagaimanapun, katanya, pisang emas dan berangan memang laris dijual dan dibeli pengguna kerana rasanya manis dan boleh dimakan begitu sahaja.

“Dari segi harga, tidak banyak perbezaan kerana harga pisang mengikut jenisnya iaitu dijual sekitar RM2.80 hingga RM3 sekilogram.

“Permintaan terhadap pisang pada musim perayaan khususnya Tahun Baru Cina, Hari Wesak dan Deepavali juga memberangsangkan.

“Pengguna kerap datang meminta pisang emas dan rastali kerana saiznya kecil iaitu di antara tujuh hingga 10 sm.

“Mereka akan menggunakan pisang itu dalam upacara sembahyang selain untuk dimakan,” katanya.
Sementara itu, seorang lagi peniaga Romlah Ahmad, 31 menjelaskan, berbanding buah-buahan lain khususnya yang diimport, pisang tidak menghadapi masalah kenaikan harga.

“Pisang tidak menghadapi masalah itu. Harganya di mana sekali pun lebih kurang sama iaitu kekal sekitar RM2.80 hingga RM3.50 sekilogram.

“Lagipun pisang dikatakan paling berkhasiat dan kaya dengan zat dan vitamin. Tidak hairanlah jika orang ramai gemar memakannya,” katanya.

Dalam pada itu, seorang pensyarah sebuah kolej swasta di ibu negara, Daljit Kaur, 36, berkata, beliau dan keluarga gemarkan pisang kerana kebaikan yang diperoleh daripada buah tersebut.
Katanya, sejak kecil lagi beliau suka makan pisang dan pernah sekali beliau berdepan dengan seorang rakan yang mempunyai masalah kekurangan hemoglobin dalam darah dan mencadangkan supaya dia makan pisang untuk mengatasi masalah tersebut.

“Selepas itu, saya dapati kesihatannya bertambah baik bahkan setahun kemudian, boleh dikatakan dia bebas sepenuhnya daripada masalah itu.

“Selain itu, ketiga-tiga anak saya yang berusia di antara enam hingga 13 tahun juga gemar makan pisang setiap hari.

“Mereka nampaknya sihat dan tidak menghadapi kesukaran untuk membuang air besar lagi,” katanya.
 
posted by Rickywan at 5:51 AM | Permalink | 0 comments
Tuesday, September 20, 2011
Beberapa mitos tentang kambing


Kambing sering dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya, minum susunya atau digembala sehingga ia digelar "terapi kambing".

Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;

o Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya (kecuali minyak zaitun).

o Kolestrol daging lembu dan ayam.

o Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.

o Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ-organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.

o Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.

o Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging berger atau daging di restoran makanan segera.

o Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.

o Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.

Daging kambing tidak memiliki protein yang tinggi, oleh itu ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan seperti yang dinyatakan di atas. lalu, ia sangat baik sebagai pengurai kolesterol.

Ikatan kolestrol tepu boleh dicegah sekiranya terdapat Omega 3 di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar).

Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan ia hanya boleh diurai dengan kolestrol kambing sahaja. kerana hanya kambing yang mempunyai kolesterol tetapi kolesterolnya adalah kolesterol pengurai.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein akan mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Kandungan kolestrol tepu jenis ini sekiranya terdapat banyak dalam darah akan mengakibatkan masalah jantung. uraikanlah kolesterol itu dengan kolesterol kambing.

Sodium (sejenis garam) yang digunakan untuk mengawit daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging burger.

Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti Mono Sodium Glitumat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia akan menyebabkan strok.


Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi
.

Kolestrol yang gagal dicerna oleh hati akan disimpan dalam bentuk lemak di bawah permukaan kulit. Dalam jumlah yang banyak ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan). Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Namun, apabila diteruskan terapi kambing ini sehingga menjadi resonan, kita bukan sahaja sembuh malah karektor menjadi positif kembali kesan pembongkaran asid urik dan angin dari darah dan tubuh.


Mencantikkan Kulit

Dalam daging kambing turut terdapat Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu dan mencantikkan kulit.

Pengambilan protein tinggi yang berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan menyebabkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang putih dan cantik.


Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah berkaitan dengan kawasan Thalamus. Thalamus berfungsi menjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung yang menerima kolestrol daging kambing akan lebih lembut dan lancar pergerakannya. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan.

Mereka yang mengamalkan memakan daging kambing dan minum susu kambing, akan merasa tenang dan gembira dan mudah merasa getaran kasih sayang. Sekiranya anda menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan, silalah amalkan memakan daging kambing.


Sumber Penjanaan EQ (Emotional Quotient)

Selain kolestrol pengurai dan Vitamin C, kambing juga mempunyai mineral ringan yang amat baik untuk pembentukan sel hati, merangsang rembesan hormon daripada Kelenjar Pineal, Kelenjar Pitutary, Hati, Hempedu, Pankreas, Kelenjar Adrenal serta hormon pembiakkan ovari dan testis.

Tindak balas logam ringan terhadap keseimbangan hormon dalam badan akan membantu meningkatkan tahap kematangan dan penghayatan seseorang. Mengamalkan memakan daging dan meminum susu kambing akan menjadikan pemikiran bertambah pantas, tajam dan tahap ingatan meningkat. Ketika itu penghayatan dan kematangan akan terbentuk dengan matap atau disebut emotional quotient EQ.

Sekiranya anda mahu anak-anak menjadi bijak insyaAllah, amalkan memakan daging kambing atau meminum susu kambing.


Antibiotik Semulajadi

Semua haiwan mengeluarkan peluh yang berbau. Bau ini sebenarnya ialah hormon yang betindak sebagai antibiotik untuk mencegah penyakit. Daging kambing tidak rosak walaupun tidak disimpan dalam peti sejuk kerana penghasilan hormon ini.

Mengamalkan memakan daging kambing dapat menguatkan antibiotik semula jadi tubuh. Mereka yang kerap memakan daging kambing akan terhindar daripada penyakit berjangkitan seperti demam dan selsema.

Pengembala kambing tidak akan berbau badannya terutama di bahagian ketiak jika kerap berada di kandang kambing. Mereka yang mengalami masalah ketiak hangit boleh merawat penyakit tersebut dengan mencuba mengembala kambing.


Pengaruh Karektor

Setiap makanan yang kita makan tidak kira sama ada daging atau tumbuhan akan mempengaruhi karektor kerana di dalam makanan yang bersifat organik tersebut turut terdapat DNA dan RNA yang bersenyawa dengan sel tubuh badan kita untuk memberikan sesuatu manfaat dengan cara memindahkan maklumat diri kepada pemakannya.

Makanan dalam bentuk sayuran akan mempengaruhi sifat enzim manakala makanan dalam bentuk daging akan mempengaruhi sifat karektor organ.

Contohnya cendawan yang bersifat parasit, bertindak menyerap tenaga yang tidak baik daripada badan seperti tenaga kanser. Tetapi mengambilan cendawan yang berlebihan akan menyebabkan badan menjadi letih kerana kita kehilangan tenaga.

Contoh haiwan pula, misalnya sotong suka mengkaji dan mencuba perkara baru. Di dalam laut sotong bersifat suka mencuba dan kekuatan ingin tahu yang tinggi walaupun memahami ia seuatu yang mudarat. Mereka yang mengamalkan memakan sotong dalam jumlah yang banyak akan bersifat kuat ingin mencuba sesuatu yang tidak pernah dilakukan walaupun mengetahui ia bahaya. Contoh percubaan bahaya sotong ialah gemar meneroka atau masuk ke tempat baru, suka memakan umpan candat secara beramai-ramai.

Contoh ayam ialah haiwan ini terlalu kuat cemburu, mengamalkan memakan daging ayam dengan kerap akan menjadikan diri kuat cemburu yang melulu.

Babi pula adalah sebaliknya iaitu tidak tahu rasa cemburu atau malu. Pesakit diabitis yang mengambil insulin (semua insulin berasal daripada insulin khinzir) sudah tidak ada rasa cemburu lagi, sedangkan ketika peringkat awal menghidap penyakit diabitis, tahap cemburunya amat melampau.

Wallahualam.


Karektor Kambing

Kambing mempunyai karektor seperti berikut;

1. Tegas.

2. Berpendirian.

3. Matang.

4. Berani kerana benar, berani menegakkan keadilan dan kebenaran.

5. Memahami arahan.

6. Gembira dan tahap kecintaan yang tinggi.

7. Tinggi EQ (emotional quotient).

8. Kadar instinct, intuisi, naluri dan gerak rasa yang tinggi.

9. Tersenyum.


Ketegasan kambing dapat dilihat dengan membuat percubaan menarik dan menolaknya. Contohnya kambing yang diikat lehernya dengan tali, apabila ditarik dia akan tegap dan mengundur untuk melawan tarikkan.

Jika kita menolak badannya ke belakang, dia akan melawan dan seperti hendak mara ke hadapan. Jika kita berada di sisinya, cuba tolak ke tepi sebelah sana, dia akan rapat ke kita. Jika kita tarik ke arah kita, dia akan menjauhkan kita. Maksudnya apabila kambing berdiri, dia berdiri dengan tegap dan tegas.

Kambing hanya akan bergerak jika diberi arahan dengan ikhlas. Kita boleh arahkan kambing masuk atau keluar kandang, balik ke kandang, jangan makan pokok bunga atau tanaman orang lain, jangan merayau jauh-jauh dan sebagainya. Arahan perlulah berserta dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang, insya Allah memelihara kambing amatlah menyeronokkan.

Dakwaan yang menyatakan mengembala kambing menguji kesabaran atau mendidik supaya menjadi seorang yang penyabar rasanya kurang tepat. Kenyataan yang tepat ialah mengembala kambing akan meningkatkan rasa kecintaan, kegembiraan, kepuasan dan penghayatan yang tinggi di samping menjana EQ yang tinggi. Pengalaman sebenar hanya dapat dirasai jika kita mengembala kambing itu sendiri.


Rahsia Janggut Dan Senyuman

Semua kambing berjanggut dan sentiasa tersenyum. Janggut mempunayi banyak rahsia. Salah satunya ialah janggut menyimpan rahsia persahabatan. Bermaksud, mereka yang berjanggut mempunyai kesetiaan dalam persahabatan yang tulus dan ikhlas, bersatu dan bekerjasama dalam kumpulan serta tidak mengkhianati sahabat.

Senyuman ialah rahsia konduktor (dalam bentuk gelombang visual boleh lihat) yang akan mengalirkan kalam hati melalui rasa kasih sayang. Aliran rasa kasih sayang ini akan melancarkan pematuhan gerakan tenaga dalam falsafah Hukum Keseimbangan
.

Senyuman ialah satu ciri terapi wajah yang akan merawat pelbagai penyakit. Oleh itu, kambing ialah sejenis haiwan yang mempunyai tahap kesihatan yang tinggi dan boleh membekalkan daging yang bersih dan selamat daripada sebarang jenis jangkitan.


Rawatan Penyakit Darah Tinggi

Pesakit darah tinggi dinasihatkan agar tetap mengambil kambing dalam proses merawat penyakit darah tinggi sebagai ketahanan tubuh untuk mengelakkan penyakit ini berulang kembali.
 
posted by Rickywan at 10:50 AM | Permalink | 0 comments
Sindiket Penipuan yang semakin canggih
Dari email sorang sahabat....

Assalamualaikum WBT,

Selepas makan tengahhari tadi saya menerima satu panggilan telefon dari no +392640176. Agak pelik nombornya. Mula malas nak jawab tapi terjawab juga panggilan tersebut.

Apabila saya menjawab panggilan tersebut keluar suara yang telah dirakam seperti voicemail berbunyi "You have outstanding balance RM7,388.00 from Eon Bank account. Please press 0 to repeat or press 9 to talk with an operator". Lebih kurang begitulah bunyinya. Agak cemas bila dikatakan hutang tertunggak terus saya tekan 0 untuk mendengar kembali pesanan. Tetapi panggilan saya terus disambungkan kepada operator yang dimaksudkan.

Yang menjawabnya seorang lelaki cina. Dia dengan lemah lembutnya bertanya "Apa yang boleh saya bantu encik?" Saya yang agak terkejut dengan panggilan tersebut terus bertanyakan ini panggilan dari mana? Dia menjawab dari Customer Service Eon Bank. Saya terus bertanya tentang mesej yang saya terima dari voicemail tersebut dan dia meminta no IC saya untuk membuat semakan. Setelah membuat semakan 'konon-kononnya' dia mengatakan yang saya ada hutang kad kredit yang tertunggak selama 3 bulan sebanyak RM7,388.00. Mak aiii... Biar betul? Bila pulak saya apply kredit kad Eon Bank? Dia menjawab kad kredit ini baru lagi.

Huh.. Tak puas hati saya meletakkan telefon dan terus menelefon rakan saya yang bekerja di Eon Bank. Setelah dia membuat semakan melalui no IC saya ternyata, no IC saya tidak ada pun dalam senarai. Habis bagaimana pula dengan panggilan tadi tu? Confirm panggilan palsu.

Risau setelah saya mendedahkan nama dan no IC saya, saya membuat panggilan ke Bank Negara untu membuat pertanyaan. Pegawai bertugas menjawab jika hanya nombor IC yang didedahkan, tidak akan jadi apa-apa masalah. Melainkan kita ada mendedahkan maklumat lain seperti nombor akaun ataupun nombor kredit kad. Pheww... Lega...

Semakin licik mereka ni membuat penipuan. Diharapkan anda semua tidak tertipu dan tidak mendedahkan apa juga maklumat yang diminta. Dan diharapkan juga pihak polis dapat mematahkan perjalanan sindiket ini yang tidak pernah berhenti dari terus menipu orang ramai.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone
 
posted by Rickywan at 9:10 AM | Permalink | 0 comments
Monday, September 19, 2011
Sardin Punca FIBROID
Just sharing the info to all....
We didnt know it...




Assalamualaikum wbh

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.
Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin.

Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”. Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja aak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin.

Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Setakat mana kebenaranya

Wassalam wallahualam
 
posted by Rickywan at 6:02 AM | Permalink | 0 comments
Tak Sanggup Biarkan Mereka Derita



Patna, India - Tidak tahan melihat penderitaan anak kembar siamnya yang melekat di kepala, seorang bapa dari India memohon supaya membenarkan anaknya mati jika tiada bantuan kewangan untuk membolehkan mereka menjalani rawatan.

Saba dan Farah Shakeel, 15, menderita sakit kepala yang teruk, sakit sendi dan kesukaran untuk bertutur sepanjang mereka membesar.

Dua gadis itu sebelum ini pernah menerima bantuan hasil campur tangan daripada Putera Mahkota Abu Dhabi tetapi bapa mereka Mohammed yang bekerja di gerai teh di Patna kini tidak lagi mampu membiayai kos rawatan anaknya yang tinggi.

Pasukan pakar kembar siam yang diketuai oleh Benjamin Carson dari Amerika Syarikat mendapati kembar tersebut berkongsi saluran darah utama di otak dan mempunyai dua buah ginjal. - Agensi

'Let my little girls die,' pleads father of 15-year-old conjoined twins suffering from blinding headaches

An Indian father whose 15-year-old conjoined twin daughters are living in increasing agony has pleaded for help – or for them to be allowed to die.

Saba and Farah Shakeel are joined at the skull and have been suffering terrible headaches, joint pain and slurred speech as they grow older.

The girls have received specialist help in the past, thanks to the intervention of the Crown Prince of Abu Dhabi, but their father, Mohammed, who works on a tea stall in Patna, cannot afford any more treatment.

Mr Shakeel describes his daughters' condition as so miserable that the Indian government should allow doctors to carry out a mercy killing.

Five years ago Sheikh Mohammed bin Zayed paid for the girls to visit some of the foremost conjoined twin specialists, including American Benjamin Carson, to investigate ways of separating them.

At that time the girls were in much better spirits and health. They could only move in a crab-like fashion, but enjoyed playing board games and watching Bollywood films.

'Just die, there is no point in staying alive': Man who 'tried to smother terminally ill father in hospital flew into rage' forcing police to Taser him
Mr Carson's team discovered that the girls share a crucial blood vessel in the brain and have only two kidneys, both in Farah’s body.

Increasing pain: The girls' dependence on only two kidneys is causing them to suffer weight loss and high blood pressure

Mr Shakeel was told that the girls would require up to six operations to separate them, each carrying a one in five chance that one of them would not survive.

He decided not to take the risk, despite the Crown Prince's offer to pay.

Five years later, the girls' condition is so much worse that Mr Shakeel has come to the heart-breaking conclusion that their suffering should come to an end, unless someone can fund treatment.

The dependency on Farah's kidneys is causing them to suffer weight loss and high blood pressure.

Poor: The family live in the poverty-stricken city of Patna, India, where Saba and Farah Shakeel's father Mohammed struggles to provide for his family of eight.

He told The Daily Telegraph: ‘The girls want to live and enjoy life as others do but when they are in pain, they cry and ask for help.

‘All we want is either the government should come and help us treat them or allow them to die, because they are in a miserable condition.’

The twins' elder brother, Tamana Ahmad Malik, said the pair were in excruciating pain all the time they are awake, which is at least 15 hours a day.

'In the last few months, they've suffered continuous headache and body pain. They have difficulty in speaking and their limbs have become twisted,' he said. -dailymail
 
posted by Rickywan at 5:25 AM | Permalink | 0 comments
Saturday, September 17, 2011
KASIHNYA IBU
KASIHNYA IBU... Alahai

Jam 6.30 petang.
Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.
Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “ Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”
Mak jawab soalan ayah penuh yakin.

Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

DUA PULUH TAHUN KEMUDIAN

Jam 6.30 petang
Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.
Ayah tanya Along, “Mana Mak?”
Along sedang membelek-belek baju barunya.
Along jawab, “Tak tahu.”
Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”
Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.
Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak.
Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak.
Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak.
Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.
Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"
Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi.
Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah.
Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nomor 1 atau kaki melecet main bola di padangsekolah.
Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik.
Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak.
Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik.
Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur.
Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya.
Hujan masih belum berhenti.
Mak menjinjit dua bungkusan plastik.
Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak.
Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak.
Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan.
Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil.
Mak senyum.
Kedua bibir Mak diketap rapat.
Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham.
Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu.
Mereka sudah besar.
Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah.
Kereta Ateh paling gah.
Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu.
Mak cuma suka warnanya.
Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak.
Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.
Baju mak basah kena hujan.
Ayah tutupkan payung mak.
Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab.
Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga.
Ayah pimpin Mak masuk ke rumah.
Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja.
Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak.
Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik.
Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak.
Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu.
Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat.
Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan.
Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur.
Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci.
Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak.
Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan.
Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama.
Setiap hari Mak berharap begitu.
Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.
Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh.
Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung.
Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.
Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput.
Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi.
Tapi Uda kata semua tak angkat talipon.

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk.
Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta.
Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya.
Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi.
Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak.
Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun.
Mereka ada kehidupan masing-masing.
Tak payah sedih-sedih.
Maafkan sajalah anak-anak kita.
Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang.
Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat
kita kat bahu mereka.”
Mak faham buah hati Mak semua sudah besar.
Along dan Angah sudah beristeri.
Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

BEBERAPA TAHUN KEMUDIAN.....

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.
Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi ALLAH bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak.
Batu nisan Mak tidak boleh bersuara.
Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.
Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar.
Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.
Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi.
Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..
Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak.
Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.
Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah, "Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?"
atau "Mana Adik?".
Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap.
Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika.
Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.
Ayah sedih.
Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang.
Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang.
Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian.
Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kanBang?
Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu.
Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah.
Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu.
Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan kita semua yang kadang-kadang lupa perasaan ibu kita.

Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa.

Kata Rasulullah saw ibu 3 kali lebih utama dari ayah.

Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya.

Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil.

Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?

Jom Syawal ini kita lakukan sesuatu kelainan dengan memeluk lebih erat IBU kita dan membisik, IBU maafkan saya dunia dan akhirat!

Janganlah kita asyik mengejar dan leka dengan hal-hal keduniaan hingga kita lupa tanggungjawab kita sebagai seorang anak.

SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU.
 
posted by Rickywan at 10:12 AM | Permalink | 1 comments
10 Penyebab Keracunan Makanan.


Just Sharing.....

Keracunan makanan selalu berlaku akibat daripada memakan makanan yang tercemar atau tidak cukup masak. Terdapat pelbagai makanan yang boleh menyebabkan anda mendapat cirit-birit, sakit perut atau penyakit lain-lain.

Sayur-sayuran hijau. Diakui sememangnya sayuran banyak memberi nutrient kepada badan. Tetapi sekiranya sayur-sayuran kegemaran anda yang tercemar ia mendatangkan keburukan. Selalunya ia tercemar daripada najis, air yang kotor ketika membasuh sayur atau tangan peniaga yang kotor. Pastikan anda cuci tangan sebelum memasak, gunakan air yang bersih dan peralatan dapur yang bersih.

Telur. Bakteria senang membiak dalam telur, terutamanya Salmonella sp. yang menyebabkan cirit-birit. Kalau boleh elakkan daripada memakan telur secara mentah.

Ikan tuna. Senang tercemar dengan scombrotoxin yang menyebabkan panas badan, sakit kepala dan kejang otot. Ikan tuna yang ditangkap dan tidak disimpan di peti sejuk untuk jangka masa yang lama akan menghasilkan toxin yang mana tidak boleh dihapuskan walaupun ikan tuna itu dimasak.
Tiram. Tiram tinggal didasar laut dan makan secara ‘filter’. Jika air yang di ‘filter’ tercemar, maka tiram akan turut sama tercemar. Keburukan yang akan menimpa akan terjadi sekiranya ia dihidangkan mentah atau tidak cukup masak.

Kentang. Kentang yang dimakan sebagai side dish boleh menyebabkan sakit perut. Semuanya disebabkan oleh bakteria yang dipindahkan daripada pekebun yang tidak menjada kebersihan.
Keju. Keju yang dimakan dirumah selalunya boleh memberi keburukan. Ia dicemari oleh bakteria Salmonella sp. yang mana bukan sahaja menyebabkan sakit perut tetapi juga keguguran bayi. Ibu-ibu mengandung tidak digalakkan untuk makan keju ketika hamil.

Aiskrim. Truck aiskrim yang dicemari bakteria-bakteria yang menyebabkan penyakit adalah punca kepada masalah ini. Hati-hati ketika membeli aiskrim yang dijual oleh penjaja yang menaiki motorsikal.

Tomato. Senang tercemar ketika berada di pasar. Tetapi jika ada dirumah pastikan ia disimpan dalam peti sejuk serta merta. Jangan biarkan bakteria yang ada terus membiak.
Taugeh. Secara praktiknya taugeh sangat bagus untuk tumbesaran kanak-kanak kerana sumber protein yang banyak. Tapi ia juga senang tercemar dan menyebabkan penyakit. Bakteria mudah membiak ketika di kebun kerana mendapat sumber air dan keadaan sekitarnya.

Strawberry. Pernah dikaitkan dengan Hepatitis di Mexico kerana tercemar.

Kesemua makanan yang disenaraikan hanyalah sebahagiaan daripada sumber makanan yang boleh menyebabkan penyakit. Tidak semestinya makanan yang lain tidak akan mendatangkan keburukan. Kesemua makanan diatas senang untuk tercemar. Pastikan anda betul-betul menjaga kebersihan diri sendiri dan juga sekitar. Khidmat pesanan masyarakat dibawakan khas kepada anda semua





 
posted by Rickywan at 9:28 AM | Permalink | 0 comments
Tips membeli kamera digital



Just Sharing......


Kamera...kamera...ermmm...pe yg ada dgn kamera? dok cri kamera?nak beli kamera? WAJIB baca artikel nih...!...lets read it!

Ramai juga yang ingin memiliki kamera digital tetapi tidak tahu memilihnya. Zaman sekarang, orang dah tak pakai kamera analog yang beroperasi menggunakan teknik dedahan cahaya kepada filem, tetapi semuanya menggunakan digital.

Bila sebut saja kamera digital yang ada 10 megapixel, maka ramailah yang terngaga, "Wow... 10 megapixel!". Saya kerap kali terdengar orang tanya, "Awak punya kamera berapa megapixel? Berapa harga beli?" Bila saya jawab, "5.0 megapixel, harga RM1200" Lalu dikatakan, "Mahalnya, saya beli 6.0 megapixel cuma RM700 sahaja." Dalam hati saya cuma menjawab, "Sebenarnya di Carefoure pun, ada cuma RM300 lebih, kamera yang berkemampuan hingga 12 megapixel!"

Inilah sindrom tidak memahami teknologi, sehingga merugikan kita. Justeru saya ingin berkongsi sedikit tentang panduan mendapatkan kamera digital yang baik. Saya sendiri bukanlah pakar dalam bidang kamera, bukan juga camera man yang bagus, cuma sekadar berkongsi teori yang wajib difahami dan diketahui. Bak kata orang, ilmu itu suatu kekayaan. Dengan ilmu boleh mengelakkan kerugian.

Memahami Keperluan Megapixel Kamera

Hakikatnya, untuk cetakan gambar digital sehingga bersaiz A4, kita cuma perlukan cuma sehingga 3 megapixel sahaja. Lebih dari itu, ia tidak akan lagi mencantikkan kualiti cetakan. Kualiti cetakan anda tidak terjejas. Tidak akan bertambah cantik. Apatah lagi jika anda cuma 'mencuci' gambar sekadar bersaiz 4R ata 6R, tiada maknanya menggunakan megapixel yang besar.

Apa itu megapixel?

Megapixel secara mudahnya ialah saiz digital sesuatu gambar. Gambar yang diambil oleh kamera digital yg terdiri daripada berjuta2 pixel titik warna. Mudahnya, jika titik itu semakin banyak dalam satu ruangan yang sempit, titik itu akan menjadi lebih kecil. Jika titik itu menjadi lebih kecil, maka sudah tentu kualiti gambar akan lebih halus. Saya tidak mahu menggunakan kaedah yang terlalu teknikal, cukuplah anda faham dengan cara yang mudah: Adakah pen yang bermata besar boleh lukis satu lukisan yang halus? Sudah tentu tidak. Suatu gambar yang halus dan cantik bila titik-titiknya itu sangat halus.

Justeru, jika sampai tahap yang halusnya itu sudah memenuhi ruang, maka ia tidak lagi boleh halus. Kalaupun gambar itu halus, pencetaknya pula tidak mampu untuk mencetak sehalus itu.

Masih blur? Mudahnya, cukuplah kamera digital anda bermegapixel 4 megapixel untuk menghasilkan kualiti gambar yang baik. Lebih daripada itu, anda tidak perlu lagi, melainkan anda seorang juru kamera profesional yang memang kerja anda menghasilkan gambar dan diupah beribu2 ringgit. Jangan bazirkan duit kepada perkara yang kita sendiri tidak gunakan. Jangan bazirkan duit dengan beli yang bermegapixel tinggi.

Hari ini, majoriti megapixel paling kurang yang dijual dikedai ialah 4 megapixel.

Lensa

Unsur yang kedua yang sangat penting, tetapi sering diabaikan ialah jenis lensa. Tidak pernah orang tanya apak jenis lensa yang digunakan. Lensa yang baik ialah jenis vario tessar, atau leica, ataupun nicors, ataupun lens canon. Setakat ini, Leica yang digunakan oleh Lumix Panasonic antara yang terbaik dan sering mendapat pengiktirafan dunia. Namun begitu, lense Nicor oleh kamera Niccon juga bagus dan tidak pernah dipertikaikan kredibilitinya. Sony Cybershot sekarng ini pun menggunakan lens jenis Vario Tessar Carl Zeiss, yang juga lens yang baik. Namun jika perbandingan dibuat, daripada gambar2 yang diambil dengan cahaya yang sama, setakat ini saya nampak Lens Leica lah yang memberi imej yang baik.

Sensor

Kamera yang baik juga tidak bergantung kepada lensa sahaja, tetapi bergantung kepada sensor cahaya. yang digunakan. Sekarang ini, kebanyakan kamera menggunakan CMOS sensor. Ada juga yang menggunakan CCD lens, namun kedua-duanya tidak banyak perbezaanya.

Sensor cahaya membolehkan penetapan kadar pendedahan lens kepada cahaya seperti ISO400, ISO100 dan seumpamanya. Secara mudahnya, jika anda ambil gambar dalam gelap, anda kena guna ISO400 tetapi dalam cerah hanya perlu guna ISO100. Perlu diingatkan juga, jika anda guna ISO400, sebenarnya gambar anda tidak akan menjadi cantik. Akan wujud banyak Noise pada gambar tersebut, akibat kekurangan cahaya. Gambar yang cantik terhasil kerana cahaya yang cukup.

Image Processor

Selain daripada jenis lens dan sensor yang merubah harga sesebuah kamera digital, jenis pemproses imej juga menjadi faktor yang memberikan perubahan pada harga. Semakin canggih pemproses imej, semakin cantiklah imej yang terhasil dan semakin mahal lah harganya.

Kalau dulu, kamera menggunakan teknik dedahan cahaya yang masuk melalui lens dan akan terbentuklah imej pada filem. Namun sekarang, sudah tidak ada filem, tetapi menggunakan image processor yang bertindak sebagai 'retina' untuk pengimejan.

Fungsi-fungsi Tambahan

Kamera menjadi mahal kerana fungsi-fungsi tamabahan seperti image stabilizer yang menyerap getaran tangan anda, fungsi penetapan kadar ISO dan fungsi2 automatik lain seperti mengubah kadar cahaya untuk jenis2 gambar tertentu, juga mengubah masa bukaan lens. Semakin banyak fungsi yang digunakan, semakin mahal harganya, dan semakinlah perlu anda pandai guna.

Saiz dan Rekabentuk

Rekabentuk dan saiz menentukan harga. Semakin nipis kemera yang digunakan, semakin mahal lah harga tersebut. Saranan saya, hanya kalau anda ada duit lebih saja beli yang bersaiz nipis. Jika rasa tak nak membazir belilah yang bersaiz biasa sahaja.


TIPS-TIPS MEMBELI KAMERA

- Jika anda bukan profesional, belilah kamera autofokus dan bukan SLR kamera.

- Jika anda nak belajar teknik2 fotografi, belilah SLR kamera. SLR tu jenis yang ada lens boleh tambah2 dan boleh dipulas2 tu.

- Jika ada duit lebih, jenama Lumix Panasonic berharga dalam 1000 boleh dibeli, jika bajet kurang, carilah Nicon atau Canon atau Sony Cybershot berharga dalam RM700. Jika bajet sikit sangat, saranan saya camera paling murah tetapi boleh hasilkan gambar yang baik ialah Canon. dengan harga RM499 anda boleh dapatkan.

- Pilih jenis bateri yang digunakan. Sebaiknya, cari yang bateri bersaiz AA atau AAA supaya jika kehabisan bateri, anda boleh beli bateri di kedai. Jika anda beli yang jenis bateri yang khas digunakan utk kamera tersebut, masalah utama jika bateri habis di saat2 penting.

- Pilih jenis Memori Kad yang digunakan. Memori Kad jenis SD ialah yang paling murah, dan senang didapati. Sekarang ini boleh beli yang 2 - 4 GB dah di pasaran. Canon, dan Lumix biasanya guna SD. Ada juga yang guna M2, memori kad ini agak mahal biasanya digunakan oleh Sony Cybershot. Sony juga guna MemoryStick Pro Duo yang harga nya mahal. Satu lagi jenis memori kad xD. Yang ini lagi lah mahal dan agak susah didapati. Kamera Olympus biasnya guna jenis ini. Kalau rasa nak tambah memori kad lain kali, elakkan beli yang jenis ini. Kena ingat, kamera digital tak semestinya guna jenis yang sama memori kadnnya. Pilihlah memory kad yang murah.

- Jika gunakan batery AA. Sila beli charger dan batery rechargeble sekali. Beli yang MH nya lebih daripada 2000 supaya tempoh caj lebih cepat. Jika beli yang 1200 anda akan berjanggut menunggu bila bateri siap dicaj penuh
 
posted by Rickywan at 9:24 AM | Permalink | 0 comments
Monday, September 5, 2011
Masalah Nyamuk - Laporan - Latest Update!
Latest Update! at 05.30pm.

Jabatan vektor En.Rahim ada menghubungi saya sebentar tadi dan ambil keterangan terhadap laporan, pegawai Jabatan Vektor akan datang esok.....

Sama-Sama kita tunggu......
 
posted by Rickywan at 5:57 PM | Permalink | 0 comments
Masalah Nyamuk - Laporan - Updated!
Jam 02.55pm tadi saya menghubungi operator Telekom untuk mendapatkan nombor telepon untuk Jabatan Kesihatan Melaka, lalu di berikan nombor untuk Jabatan Vektor Melaka ( Semburan Nyamuk ), bercakap dengan Cik Fauziah operator perkhidmatan pelanggan untuk aduan.

Setelah semua butir-butir saya telah berikan dan berserta nombor telepon peribadi saya, dan mereka sedang melakukan laporan.

So saya akan tunggu lagi kali ni dengan penuh kesabaran.....

Tunggu update seterusnya.......
 
posted by Rickywan at 2:59 PM | Permalink | 0 comments
Masalah Nyamuk - Laporan
Laporan disediakan oleh Bro Rickywan

To :- 'admin@mphtj.gov.my'

Salam,
Saya telah membuat laporan mengenai masalah NYAMUK yang terlampau banyak dikawasan perumahan saya iaitu di MELAKA BARU berhampiran dengan Bangunan Sementara Syarikat Infineon Technologies Melaka.

Saya telah Membuat laporan kepada bahagian Kebersihan MPHTJ, iaitu En.Irwan di talian 06-2323773 pada jam 10.00pagi tadi, nombor telepon peribadi saya telah saya berikan sebagai komunikasi.

Apa yang di beritahu tadi oleh En.Irwan, terdapat dua cabang laporan, iaitu di MPHTJ dan Jabatan Kesihatan Melaka,

Ini bermakna, saya terpaksa buat dua laporan, iaitu di MPHTJ dan Jabatan kesihatan Melaka, dan baru mereka akan tentukan siapa yang harus lakukan semburan NYAMUK itu nanti,

My concern here:-

1)Menunggu tindakkan yang belum pasti menjadikan hidup manusia dgn masalah nyamuk semakin menyukarkan.

2)Menunggu tindakkan yang belum pasti sehingga orang ramai mendapat penyakit seperti denggi dan kematian baru tindakkan nak dilakukan?

3)Saya masih menunggu nombor telepon Jabatan kesihatan melaka yang akan diberikan oleh En Irwan kepada saya, im still waiting.

Saya masih menunggu tindakkan dari pihak MPHTJ berkenaan masalah NYAMUK yang membelenggu di taman ni.

Im waiting by today, otherwise i will take futher action!!


Terima Kasih.

From

Bro Rickywan
 
posted by Rickywan at 11:05 AM | Permalink | 0 comments
Pencemaran Bunyi Akibat Modifikasi EKZOS Kenderaan.
Askm Saudara Pengarang,
Sejak kebelakangan ini di Melaka khususnya, semakin hari semakin banyak modifikasi tentang kereta dan motosikal yang kelihatan tidak terkawal, terutama modifikasi terhadap bunyi kenderaan itu sendiri, yang paling menyakitkan hati dan telinga adalah tentang bunyi bising yang di keluarkan oleh kenderaan, baik motor mahupun kereta.

Bunyi bising yang di keluarkan dari EKZOS kereta dan motor yang telah di ubahsuai semata-mata untuk kelihatan lebih garang, sebenarnya menggangu ketenteraman masyarakat sekitar, terutama di kawasan taman-taman, ekzos yang telah diubahsuai benar-benar mengeluarkan bunyi yang terlalu bising, sehingga menyakitkan telinga, ada waktunya ketika menonton TV, jika bunyi ekzos yang terlampau kuat sehingga tenggelam suara TV dibuatnya.

Mohon agar Pihak Polis atau JPJ harus melakukan sesuatu terhadap perkara ini, sejak kebelakangan ini nampak kurang pemantauan dari pihak-pihak ini, sudah tiba masanya pihak tersebut mengambil serius tentang perkara ini, saman atau sita harus dilakukan, agak mereka serik sebagai pengguna lalulintas harus mempunyai kesedaran terhadap bunyi bising yang dilakukan mereka, mereka seharusnya hormat kepada orang lain, lebih-lebih lagi orang ramai yang tidak perlu mereka sakiti.

Pengguna kenderaan tersebut harus mempunyai kesedaran, bahawa jalanraya bukan litar untuk berlumba, jadi kenapa harus mempunyai kenderaan yang mempunya tahap bunyi yang melampau pada kenderaan mereka, kalau nak sedap bunyi pun berpada-pada la, jangan sampai orang sekitar nak tidur pun terganggu dan belum lagi yang mempunyai anak-anak kecil.

Mungkin mereka semua harus berada di situasi sebaliknya, baru mereka mengerti bagaiman keperitan telinga akibat bunyi bising itu sendiri.

Berikut adalah tahap kebisingan bagi sesuatu kenderaan atapun barang:-


From
Bro Rickywan Melaka
 
posted by Rickywan at 9:36 AM | Permalink | 0 comments
Saturday, September 3, 2011
si luncai dan labu-labu nya....
Sapa yg tenggelam dulu labu atau si luncai kah???
 
posted by Rickywan at 11:55 PM | Permalink | 0 comments
Anda boleh terus membaca paparan untuk bulan ini, dengan hanya klik Disini

Dan jika anda mahu melihat paparan yang seterusnya, sila pilih bulan, di bahagian ARCHIVES! di sebelah kanan blog ini. Terima Kasih, Sila Dtg Lagi....
Google
 
Image header © Bro_Rick | Layout design by UjangMD
/* Theme Name: Manhattan Theme URI: http://www.manhattanray.com/manhattan Description: Manhattan 4.2 Version: 4.2 Author: Manhattan Ray Tags: black, white, fixed-width, right-sidebar */ body{ margin:0; font-family: Arial, Helvetica, Georgia, Sans-serif; font-size: 12px; text-align: left; vertical-align: top; background: black; color: white; } body,h1,h2,h3,h4,h5,h6,address,blockquote,dd,dl,hr,p,form{ margin: 0; padding: 0; } #wrapper{ margin: 0 auto 0 auto; width: 1001px; height: 100%; overflow:hidden; padding: 0; text-align: left; background: silver; } #container{ float: left; width: 702px; height: 100%; overflow: hidden; margin: 0 10px 0 20px; display:inline; /* because IE doubles set margins */ font-family: "trebuchet ms",times,arial; font-size: 14px; } #header{ width: 680px; height: 330px; padding: 10px; background:url (http://talianhayat.com/wp-content/uploads/2011/01/redas1.jpg); border: 1px solid black; border-top: 0; margin-bottom: 10px; } /* start: pagemenu */ /* NOTE: Unlike most Suckerfish dropdowns */ /* This code uses the pagemenu division as the */ /* relative datum, not the top list items */ /* Be aware of this, if you play with the pagemenu codes */ #pagemenudiv{ width: 702px; height: 22px; background:#242424; position:relative; } #pagemenudiv ul{ margin: 0; padding: 0; list-style-type:none; } #pagemenudiv ul li{ float:left; text-align:center; } #pagemenudiv ul li a{ display:block; height: 18px; padding-top:2px; padding-left: 5px; padding-right: 5px; border: 1px solid #242424; float:left; font-size:14px; font-family: times,arial; font-weight: 500; text-decoration:none; text-transform: uppercase; color: white; } #pagemenudiv ul li a:hover{ background: white; color: #242424; } /* sub pages below */ #pagemenudiv li ul{ position: absolute; display: none; background: black url(graphics/submenubg.jpg); width:702px; height: 25px; top: 22px; left: 0px; } #pagemenudiv li > ul{ top: 22px; left: 0px; } #pagemenudiv li.over ul, #pagemenudiv li:hover ul{ display:block; } #pagemenudiv li ul a{ border: 1px solid black; font-size:16px; padding-top: 2px; height: 20px; text-transform: none; background: black url(graphics/submenubg.jpg); color: #bbb; } #pagemenudiv li ul a:hover{ background: black url(graphics/submenuhoverbg.jpg); color: #242424; } /* end: pagemenu */ #content{ width: 702px; color: black; } /* start: sidebar codes, except for calendar and links */ #sidebar{ float: left; width: 227px; border: 1px solid black; padding: 10px; background: #e8e8e8; margin: 10px 20px 10px 0; display:inline; /* because IE doubles set margins */ color: black; } #sidebar ul{ list-style-type: none; margin: 0; padding: 0 10px 0 10px; } #sidebar ul li{ margin: 5px; padding: 10px; background: #555; color: #ccc; } #sidebar ul > li{ border: 1px solid black; } #sidebar ul li li{ border: 0px; } #sidebar ul li h2{ background: black url(graphics/sidebarh2bg.jpg); height: 17px; padding-top: 1px; padding-left: 5px; font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 14px; color:#242424; } #sidebar ul ul li{ padding: 0; line-height:24px; } /* end: sidebar codes, except for calendar and links */ #footer{ clear:both; width: 993px; padding:4px; position:relative; background: #323232; color: #bbb; } span.footercredits{ position: absolute; left: 410px; } /* start: anchor/link codes, except for page menu */ #header a{ text-decoration: none; color: #bbb; } #header a:hover{ text-decoration: overline underline; color: #fff; } #content a{ text-decoration: none; color: #343434; font-weight: 600; } #content a:hover{ text-decoration: overline underline; color: #000000; } #sidebar a{ text-decoration: none; color: #ccc; } #sidebar a:hover{ text-decoration: underline overline; color: white; } #footer a{ text-decoration: none; color: #bbb; } #footer a:hover{ text-decoration: underline overline; color: white; } /* end: anchor/link codes, except for page menu */ .aligncenter, div.aligncenter { display: block; margin-left: auto; margin-right: auto; } .alignleft { float: left; } .alignright { float: right; } hr{ border: 1px solid #484848; } acronym{ color: #484848; font-weight: 600; } blockquote{ border-top: 1px solid black; border-bottom: 1px solid black; padding: 10px; margin:10px; background: #b0b0b0; } h1{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 24px; padding: 0 0 10px 0; } .post{ padding: 10px 0 10px 0; } .post h2{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 18px; } .entry{ line-height: 18px; } p{ padding: 10px 0 0 0; } p.postmetadata{ border-top: 1px solid #444; border-bottom: 2px solid black; margin: 10px 0 0 0; } .navigation{ padding: 10px 0 0 0; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 18px; } table#wp-calendar{ width: 100%; } .comments-template{ margin: 10px 0 0; border-top: 1px solid #ccc; padding: 10px 0 0; } .comments-template ol{ margin: 0; padding: 0 0 15px; list-style: none; } .comments-template ol li{ margin: 0px; line-height: 18px; padding: 10px; border-bottom: 1px solid #444; } .comments-template ol li.alt{ background: #aaa; border-bottom: 1px solid #444; } .comments-template h2, .comments-template h3{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 16px; border-bottom: 1px solid black; } .commentmetadata{ font-size: 12px; } .comments-template p.nocomments{ padding: 0; } .comments-template textarea{ font-family: Arial, Helvetica, Georgia, Sans-serif; font-size: 12px; } .comments-template img{ border: 1px solid black; }