Bro Rickywan Melaka
Aktivis Hak Asasi Manusia


Kehidupan tidak semudah yang dijangka kan,meneruskan kehidupan adalah sesuatu keperluan, jangan gentar jika ditindas , jangan mengalah jika tertewas, bangkit dan terus maju ke hadapan,pasti ada sinar yang menanti....
Photobucket
myspace layouts

"Rakan-rakan sekalian, Jika anda seorang yang perihatin, dan ingin hulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa alam, sila klik di gambar sebelah atas ini ( Tabung 1 UNTUK ASIA ), membantu demi sesama manusia & insan di muka bumi ini..."


|Tagged| |Mudah| |Facebook| |Friendster| |Yahoo| |Google| |TvLive| |Twitter|

Tuesday, July 26, 2011
Kenali penyakit peti ais kita



Baru-baru ni peti ais rumah saya yang berusia lebih 10 tahun, meragam, dah tak sejuk, banyak makanan yang busuk.
Kopak lagi lah duit nampaknya, dah lah bulan ni nak perbaharui takaful dan cukai jalan kereta, bil elektrik pula makin tinggi, bil IWK baru dapat dan macam-macam hal.

Kalau baiki peti ais bayar mahal, rosak lagi nanti. Nak beli baru, duit lagi. Dah nak pergi tanya kedai beli baru, emak kata cuba tanya kalau ada orang boleh baiki.

Talipon tempat beli peti ais di jalan Rahang, Seremban, Mr Jimmy. Tanya ada orang tak boleh baiki , warranty dah 10 tahun mana ada lagi. Lalu Jimmy beri no telefon kawan dia Ah Loong (bukan Along).

Saya pun talipon Ah Loong. Mula-mula Ah Loong tanya apa model, saya kata Panasonic NBT dan nombor modelnya. Ah Loong kata , itu model dah 10 tahun, betul kata saya, macam ahli nujum pula Ah Loong ni. Kemudian Ah Loong tanya lagi , ada bunyi tak peti ais, saya kata ada. Ah Loong tanya lagi badan peti ais ada panas, tak, saya kata tak berapa panas.

Macam doktor atas talian pula Ah Loong ni. Ah Loong tanya lagi, dulang (tray) kat bawah ada air tak, saya kata kering. Kemudian Ah Loong kata kemungkinan peti ais boleh baiki lagi. Talipon saja si Ah Loong ni boleh troubeshoot apa masalah.

Lalu saya kata bila boleh datang, memandangkan dah malam, Ah Loong kata esok. Ingatkan Ah Loong datang dengan pembantunya bawa lorilah nak angkut peti ais. Tengok Ah Loong datang bawa van dan anak dia yang baru Tingkatan 2.

Terus Ah Loong tengok peti ais, dan siap beri ceramah kuliah percuma lagi mengenai peti ais. Dia pegang kompressor dengan tangan, katanya kompressor elok lagi. Paip tak ada bocor. Kompressor dan paip kalau rosak mahal RM600, baik beli baru.

Dia tengok spesifikasi peti ais Arus cuma 0.6 Amp, dia ukur pakai clampmeter dapat 0.58 Amp. Dia kata peti ais jenis ni memang jimat elektrik. Sekarang punya peti ais katanya ada yang lebih 1 Amp. Amp peti ais bergantung berapa banyak lilitan tembaga pada motor. Lagi banyak gelung tembaga lagi kurang Amp tapi lagi mahal pula harga motor.

Kemudian dia terus check switch defrost, dia kata switch defrost yang bermasalah. Lalu dia tukar switch defrost tersebut. Ah Loong kata kena tunggu 2-3 jam baru peti ais tadi akan berjalan seperti biasa.

Senang betul Ah Loong buat kerja, bukan dia saja senang, kita pun senang, tak payah tunggu berhari-hari nak baiki peti ais.

Ah Loong ni tak perlu kedai nak baiki peti ais. Dia hanya pergi rumah ke rumah. Saya tanya Ah Loong, sehari berapa rumah dapat pergi, dia kata dalam 5 rumah.

Senang betul tengok Ah Loong cari makan.

Apa-apa pun dengar pandangan semua orang dalam sesuatu perkara lebih-lebih lagi ibu kita.

Alhamdulillah, jimat sikit duit.
 
posted by Rickywan at 11:01 AM | Permalink |


9 Comments:


Anda boleh terus membaca paparan untuk bulan ini, dengan hanya klik Disini

Dan jika anda mahu melihat paparan yang seterusnya, sila pilih bulan, di bahagian ARCHIVES! di sebelah kanan blog ini. Terima Kasih, Sila Dtg Lagi....
Google
 
Image header © Bro_Rick | Layout design by UjangMD
/* Theme Name: Manhattan Theme URI: http://www.manhattanray.com/manhattan Description: Manhattan 4.2 Version: 4.2 Author: Manhattan Ray Tags: black, white, fixed-width, right-sidebar */ body{ margin:0; font-family: Arial, Helvetica, Georgia, Sans-serif; font-size: 12px; text-align: left; vertical-align: top; background: black; color: white; } body,h1,h2,h3,h4,h5,h6,address,blockquote,dd,dl,hr,p,form{ margin: 0; padding: 0; } #wrapper{ margin: 0 auto 0 auto; width: 1001px; height: 100%; overflow:hidden; padding: 0; text-align: left; background: silver; } #container{ float: left; width: 702px; height: 100%; overflow: hidden; margin: 0 10px 0 20px; display:inline; /* because IE doubles set margins */ font-family: "trebuchet ms",times,arial; font-size: 14px; } #header{ width: 680px; height: 330px; padding: 10px; background:url (http://talianhayat.com/wp-content/uploads/2011/01/redas1.jpg); border: 1px solid black; border-top: 0; margin-bottom: 10px; } /* start: pagemenu */ /* NOTE: Unlike most Suckerfish dropdowns */ /* This code uses the pagemenu division as the */ /* relative datum, not the top list items */ /* Be aware of this, if you play with the pagemenu codes */ #pagemenudiv{ width: 702px; height: 22px; background:#242424; position:relative; } #pagemenudiv ul{ margin: 0; padding: 0; list-style-type:none; } #pagemenudiv ul li{ float:left; text-align:center; } #pagemenudiv ul li a{ display:block; height: 18px; padding-top:2px; padding-left: 5px; padding-right: 5px; border: 1px solid #242424; float:left; font-size:14px; font-family: times,arial; font-weight: 500; text-decoration:none; text-transform: uppercase; color: white; } #pagemenudiv ul li a:hover{ background: white; color: #242424; } /* sub pages below */ #pagemenudiv li ul{ position: absolute; display: none; background: black url(graphics/submenubg.jpg); width:702px; height: 25px; top: 22px; left: 0px; } #pagemenudiv li > ul{ top: 22px; left: 0px; } #pagemenudiv li.over ul, #pagemenudiv li:hover ul{ display:block; } #pagemenudiv li ul a{ border: 1px solid black; font-size:16px; padding-top: 2px; height: 20px; text-transform: none; background: black url(graphics/submenubg.jpg); color: #bbb; } #pagemenudiv li ul a:hover{ background: black url(graphics/submenuhoverbg.jpg); color: #242424; } /* end: pagemenu */ #content{ width: 702px; color: black; } /* start: sidebar codes, except for calendar and links */ #sidebar{ float: left; width: 227px; border: 1px solid black; padding: 10px; background: #e8e8e8; margin: 10px 20px 10px 0; display:inline; /* because IE doubles set margins */ color: black; } #sidebar ul{ list-style-type: none; margin: 0; padding: 0 10px 0 10px; } #sidebar ul li{ margin: 5px; padding: 10px; background: #555; color: #ccc; } #sidebar ul > li{ border: 1px solid black; } #sidebar ul li li{ border: 0px; } #sidebar ul li h2{ background: black url(graphics/sidebarh2bg.jpg); height: 17px; padding-top: 1px; padding-left: 5px; font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 14px; color:#242424; } #sidebar ul ul li{ padding: 0; line-height:24px; } /* end: sidebar codes, except for calendar and links */ #footer{ clear:both; width: 993px; padding:4px; position:relative; background: #323232; color: #bbb; } span.footercredits{ position: absolute; left: 410px; } /* start: anchor/link codes, except for page menu */ #header a{ text-decoration: none; color: #bbb; } #header a:hover{ text-decoration: overline underline; color: #fff; } #content a{ text-decoration: none; color: #343434; font-weight: 600; } #content a:hover{ text-decoration: overline underline; color: #000000; } #sidebar a{ text-decoration: none; color: #ccc; } #sidebar a:hover{ text-decoration: underline overline; color: white; } #footer a{ text-decoration: none; color: #bbb; } #footer a:hover{ text-decoration: underline overline; color: white; } /* end: anchor/link codes, except for page menu */ .aligncenter, div.aligncenter { display: block; margin-left: auto; margin-right: auto; } .alignleft { float: left; } .alignright { float: right; } hr{ border: 1px solid #484848; } acronym{ color: #484848; font-weight: 600; } blockquote{ border-top: 1px solid black; border-bottom: 1px solid black; padding: 10px; margin:10px; background: #b0b0b0; } h1{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 24px; padding: 0 0 10px 0; } .post{ padding: 10px 0 10px 0; } .post h2{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 18px; } .entry{ line-height: 18px; } p{ padding: 10px 0 0 0; } p.postmetadata{ border-top: 1px solid #444; border-bottom: 2px solid black; margin: 10px 0 0 0; } .navigation{ padding: 10px 0 0 0; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 18px; } table#wp-calendar{ width: 100%; } .comments-template{ margin: 10px 0 0; border-top: 1px solid #ccc; padding: 10px 0 0; } .comments-template ol{ margin: 0; padding: 0 0 15px; list-style: none; } .comments-template ol li{ margin: 0px; line-height: 18px; padding: 10px; border-bottom: 1px solid #444; } .comments-template ol li.alt{ background: #aaa; border-bottom: 1px solid #444; } .comments-template h2, .comments-template h3{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 16px; border-bottom: 1px solid black; } .commentmetadata{ font-size: 12px; } .comments-template p.nocomments{ padding: 0; } .comments-template textarea{ font-family: Arial, Helvetica, Georgia, Sans-serif; font-size: 12px; } .comments-template img{ border: 1px solid black; }