Bro Rickywan Melaka
Aktivis Hak Asasi Manusia


Kehidupan tidak semudah yang dijangka kan,meneruskan kehidupan adalah sesuatu keperluan, jangan gentar jika ditindas , jangan mengalah jika tertewas, bangkit dan terus maju ke hadapan,pasti ada sinar yang menanti....
Photobucket
myspace layouts

"Rakan-rakan sekalian, Jika anda seorang yang perihatin, dan ingin hulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa alam, sila klik di gambar sebelah atas ini ( Tabung 1 UNTUK ASIA ), membantu demi sesama manusia & insan di muka bumi ini..."


|Tagged| |Mudah| |Facebook| |Friendster| |Yahoo| |Google| |TvLive| |Twitter|

Saturday, July 2, 2011
Syukur Alhamdulilah - Part 2
Assalamualaikum & Salam Mesra To All,
Setelah selesai urusan di Putrajaya, aku balik ke melaka dengan perasaan lega sedikit, kerana selesai satu masalah lagi buat aku, aku tahu masih banyak rintangan yang harus aku tempuh dihari mendatang.

Pada ke esokkan harinya, aku dan shah ke pejabat airasia untuk booking tiket kapal terbang pula, aku nak pulang ke Padang pada 21 september 2010 dan pulang ke Malaysia pada 30 September, rancangan berada di Padang selama 10 hari untuk bernikah dan menguruskan urusan disama, nasib baik tiket untuk ke Kota Padang masih lagi ada untuk di booking, dan harga tiket ke sana agak berkemampuan juga bagi aku, harga cuma Rm280 pergi dan balik, boleh tahan la harga tiket ni berbanding kapal terbang lain, cuma satu-satunya syarikat penerbangan langsung ke Padang ialah Airasia, kalau naik MAS harus transit dulu ke Jakarta, then baru boleh ke Padang, belanjanya agak besar juga.





Pada 21 September, dalah keheningan pagi, waktu tu jam 4.30pg, aku kerumah shah untuk menjemput dia menemani aku ke LCCT kuala lumpur, tujuan dia ikut bersama dengan aku adalah kerana halangan utama kerana kewangan, kalau harga parking di sana Rm30 sehari di darabkan 10 hari, dah menjangkau Rm300, jadi aku cuba berbincang dengan shah, aku suruh dia pakai kereta aku, dia cuma hantar aku ke airport je, then dia balik pakai kereta aku, aku tak kisah, aku lebih rela kalau dia pakai kereta aku dari aku bayar parking cekik darah ni kat airport, so sampai di aiport LCCT jam 7pg, jam 8pg waktu Malaysia aku bertolak dari LCCT ke Padang, dalam penerbangan sejam, aku sampai di Lapangan Tebang Bandar Udara Internasional Minangkabau Padang, atau dikenali sebagai Bandara Minangkabau.








Lapangan Terbang Bandara atau dikenali peduduk setempat sebagai, Bandar Udara Internasional Minangkabau Padang Indonesia.

Sampai di airport Bandara jam 8pg juga tapi waktu di Indonesia, waktu Indonesia kurang sejam dari kita, arti kata lain, di Indonesia cepat sejam dari kita di Malaysia, sampai di airport, aku terpaksa melalui satu halangan yang cukup besar, iaitu prosess mengchop passport, undang-undang baru yang canggih yang dilaksanakan oleh negara Indonesia, memaksa setiap penumpang yang tiba di Bandara Airport, harus di ambil cap jari ke sepuluh anak jari, dan juga gambar muka kita dan disimpan didalam sistem mereka di pihak imigrasi ( imigresen ) Indonesia, sistem diorang ni membebankan penumpang yang ingin menjalani prosess pengesahan imigresen, hampir sejam menunggu, ramai yang mula mengeluh, dengan tangisan budak-budak kecil, membuatkan suasana semakin teruk.

Selepas selesai urusan chop passport dan siap ambik gambar tu, aku terus ke pintu keluar utama, bakal isteri aku masa tu dah siap sms aku, tanya kenapa aku masa sampai tu tak keluar-keluar lagi, sampai lama sangat di tunggu kat luar, kesian juga dia, tapi apa nak buat aku pun terpaksa menunggu kat dalam tu lama sangat. Bila aku mula tunjuk muka kat pintu keluar tu, bakal isteri aku senyum je, lega rasanya dia kata bila aku dah keluar, mungkin dia takut apa-apa berlaku pada aku, aku cakap tak ada apa-apa, biasa je diorang check macam-macam.

Then aku terus dengan bakal isteri aku ke kereta sewa yang di sewa oleh bakal isteri aku untuk balik ke rumah bakal mak mertua aku, kereta tu lebih kurang macam jeep la, pacuan 4 roda, aku heran kat Padang ni banyak Jeep untuk di sewa, kat sana diorang panggil Jeep ni Travell, kereta perjalanan jauh, waktu perjalan dah makan masa 20 menet, masih belum sampai, aku tanya dengan bakal isteri aku, masih jauh lagi ke untuk sampai kerumah, bakal isteri aku menjawap, jalan utama ke rumah bakal mak mertua aku tu jambatan untuk seberangi sungai tu dah roboh sewaktu gempa bumi di Padang tempuh hari, jadi jalan yang aku ambil untuk balik kerumah ni jalan alternatif kedua untuk masuk ke kampung tu.





Anak sungai yang cantik, jernihkan air sungai ni.....sejuk air dia....





Ada gunung disebalik hutan tebal kat sana, gunung tu kalau pagi-pagi ada kabus tebal, cantik kalau tgk, macam ada salji kat atas dia......


Jalan dia melintasi 2 buah jambatan dan anak sungai, tinggi dia tak payah nak cakap, cukup dasyat, kalau jatuh dalam sungai tu tentu alamatnya arwah, jadi masuk hutan, jalan tak rata, berlekuk-lekuk jalan ke kampung, lubang jalan bukan main besar, naik bukit turun bukit, jalan yang diorang buat untuk keluar dari kampung untuk kereta, kalau selama ni jalan utama tu digunakan, tapi bila dah runtuh jambatan tu, jadi terpaksalah guna jalan jauh macam ni, bendang sawah, air sungai, gunung ganang, cantik permandangan sekitar perkampungan ni, hampir 1 jam, sampai aku kerumah bakal mak mertua aku ketika itu, yang menunggu masa tu cuma bakal bapak mertua tiri aku je yang ada kat dalam rumah tengah duk atas kerusi depan, jadi aku dijemput masuk, terus salam dengan bakal bapak mertua aku.





Kerusi empuk yang aku cakapkan tu, cantik kan sofa ni......





Pintu masuk ke rumah mak mertua aku....





Kawasan dalam rumah, putih dan hijau tema kaler rumah.....
Duduk aku atas kerusi empuk kat rumah tu, datang mak mertua aku, aku terus disambut dengan senyuman, aku bangun dan hulurkan salam dan balas senyuman tanda hormat pada mak mertua aku, bahasa orang Padang ni unik, kalau dengar seakan-akan macam orang Negeri Sembilan, ada sikit je la persamaan, sebagai contohnya kalau perkataan saya = awak, kalau sini = siko, kalau tertinggal = tertingga, ada persamaan, tapi tak serupa, best dengar orang Padang ni cakap, diorg cakap memang laju, susah nak tangkap apa diorang cakap, jadi terpingga-pingga juga aku bila diorang berborak antara satu sama lain tu.




Gambar diatas, didalam lengkuk bulatan, terletaknya kawasan kampung yang bernama Kampung Tangah Anduring, Kayu Tanam, Padang , Indonesia, Rumah Mak Mertua Aku.

Tunggu sambungan Part ke 3 nanti, nak rest dulu penat nak menaip ni, tunggu yer......chow..
 
posted by Rickywan at 4:12 PM | Permalink |


0 Comments:


Anda boleh terus membaca paparan untuk bulan ini, dengan hanya klik Disini

Dan jika anda mahu melihat paparan yang seterusnya, sila pilih bulan, di bahagian ARCHIVES! di sebelah kanan blog ini. Terima Kasih, Sila Dtg Lagi....
Google
 
Image header © Bro_Rick | Layout design by UjangMD
/* Theme Name: Manhattan Theme URI: http://www.manhattanray.com/manhattan Description: Manhattan 4.2 Version: 4.2 Author: Manhattan Ray Tags: black, white, fixed-width, right-sidebar */ body{ margin:0; font-family: Arial, Helvetica, Georgia, Sans-serif; font-size: 12px; text-align: left; vertical-align: top; background: black; color: white; } body,h1,h2,h3,h4,h5,h6,address,blockquote,dd,dl,hr,p,form{ margin: 0; padding: 0; } #wrapper{ margin: 0 auto 0 auto; width: 1001px; height: 100%; overflow:hidden; padding: 0; text-align: left; background: silver; } #container{ float: left; width: 702px; height: 100%; overflow: hidden; margin: 0 10px 0 20px; display:inline; /* because IE doubles set margins */ font-family: "trebuchet ms",times,arial; font-size: 14px; } #header{ width: 680px; height: 330px; padding: 10px; background:url (http://talianhayat.com/wp-content/uploads/2011/01/redas1.jpg); border: 1px solid black; border-top: 0; margin-bottom: 10px; } /* start: pagemenu */ /* NOTE: Unlike most Suckerfish dropdowns */ /* This code uses the pagemenu division as the */ /* relative datum, not the top list items */ /* Be aware of this, if you play with the pagemenu codes */ #pagemenudiv{ width: 702px; height: 22px; background:#242424; position:relative; } #pagemenudiv ul{ margin: 0; padding: 0; list-style-type:none; } #pagemenudiv ul li{ float:left; text-align:center; } #pagemenudiv ul li a{ display:block; height: 18px; padding-top:2px; padding-left: 5px; padding-right: 5px; border: 1px solid #242424; float:left; font-size:14px; font-family: times,arial; font-weight: 500; text-decoration:none; text-transform: uppercase; color: white; } #pagemenudiv ul li a:hover{ background: white; color: #242424; } /* sub pages below */ #pagemenudiv li ul{ position: absolute; display: none; background: black url(graphics/submenubg.jpg); width:702px; height: 25px; top: 22px; left: 0px; } #pagemenudiv li > ul{ top: 22px; left: 0px; } #pagemenudiv li.over ul, #pagemenudiv li:hover ul{ display:block; } #pagemenudiv li ul a{ border: 1px solid black; font-size:16px; padding-top: 2px; height: 20px; text-transform: none; background: black url(graphics/submenubg.jpg); color: #bbb; } #pagemenudiv li ul a:hover{ background: black url(graphics/submenuhoverbg.jpg); color: #242424; } /* end: pagemenu */ #content{ width: 702px; color: black; } /* start: sidebar codes, except for calendar and links */ #sidebar{ float: left; width: 227px; border: 1px solid black; padding: 10px; background: #e8e8e8; margin: 10px 20px 10px 0; display:inline; /* because IE doubles set margins */ color: black; } #sidebar ul{ list-style-type: none; margin: 0; padding: 0 10px 0 10px; } #sidebar ul li{ margin: 5px; padding: 10px; background: #555; color: #ccc; } #sidebar ul > li{ border: 1px solid black; } #sidebar ul li li{ border: 0px; } #sidebar ul li h2{ background: black url(graphics/sidebarh2bg.jpg); height: 17px; padding-top: 1px; padding-left: 5px; font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 14px; color:#242424; } #sidebar ul ul li{ padding: 0; line-height:24px; } /* end: sidebar codes, except for calendar and links */ #footer{ clear:both; width: 993px; padding:4px; position:relative; background: #323232; color: #bbb; } span.footercredits{ position: absolute; left: 410px; } /* start: anchor/link codes, except for page menu */ #header a{ text-decoration: none; color: #bbb; } #header a:hover{ text-decoration: overline underline; color: #fff; } #content a{ text-decoration: none; color: #343434; font-weight: 600; } #content a:hover{ text-decoration: overline underline; color: #000000; } #sidebar a{ text-decoration: none; color: #ccc; } #sidebar a:hover{ text-decoration: underline overline; color: white; } #footer a{ text-decoration: none; color: #bbb; } #footer a:hover{ text-decoration: underline overline; color: white; } /* end: anchor/link codes, except for page menu */ .aligncenter, div.aligncenter { display: block; margin-left: auto; margin-right: auto; } .alignleft { float: left; } .alignright { float: right; } hr{ border: 1px solid #484848; } acronym{ color: #484848; font-weight: 600; } blockquote{ border-top: 1px solid black; border-bottom: 1px solid black; padding: 10px; margin:10px; background: #b0b0b0; } h1{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 24px; padding: 0 0 10px 0; } .post{ padding: 10px 0 10px 0; } .post h2{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 18px; } .entry{ line-height: 18px; } p{ padding: 10px 0 0 0; } p.postmetadata{ border-top: 1px solid #444; border-bottom: 2px solid black; margin: 10px 0 0 0; } .navigation{ padding: 10px 0 0 0; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 18px; } table#wp-calendar{ width: 100%; } .comments-template{ margin: 10px 0 0; border-top: 1px solid #ccc; padding: 10px 0 0; } .comments-template ol{ margin: 0; padding: 0 0 15px; list-style: none; } .comments-template ol li{ margin: 0px; line-height: 18px; padding: 10px; border-bottom: 1px solid #444; } .comments-template ol li.alt{ background: #aaa; border-bottom: 1px solid #444; } .comments-template h2, .comments-template h3{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 16px; border-bottom: 1px solid black; } .commentmetadata{ font-size: 12px; } .comments-template p.nocomments{ padding: 0; } .comments-template textarea{ font-family: Arial, Helvetica, Georgia, Sans-serif; font-size: 12px; } .comments-template img{ border: 1px solid black; }