Bro Rickywan Melaka
Aktivis Hak Asasi Manusia


Kehidupan tidak semudah yang dijangka kan,meneruskan kehidupan adalah sesuatu keperluan, jangan gentar jika ditindas , jangan mengalah jika tertewas, bangkit dan terus maju ke hadapan,pasti ada sinar yang menanti....
Photobucket
myspace layouts

"Rakan-rakan sekalian, Jika anda seorang yang perihatin, dan ingin hulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa alam, sila klik di gambar sebelah atas ini ( Tabung 1 UNTUK ASIA ), membantu demi sesama manusia & insan di muka bumi ini..."


|Tagged| |Mudah| |Facebook| |Friendster| |Yahoo| |Google| |TvLive| |Twitter|

Saturday, July 2, 2011
Syukur Alhamdulilah - Part 9
Assalamualaikum & Salam Mesra To All,
Hari ke - 8 aku di Padang, 28.10.2010, tinggal 2 hari sahaja lagi aku dan wife aku akan pulang ke Malaysia, dan hari ke - 8 hari paling sibuk di rumah mak mertua aku, seawal pagi jam 9pg, isteri aku telah di mekapkan oleh tukang andam disini untuk salah satu istiadat orang kat sini, suku sakat kat sini la lebih kurang macam tu, kat sini kalau pengantin perempuan nak bernikah dengan lelaki pilihan dia, pengantin perempuan tersebut harus menanggung segala belanja kawen dan mas kawen biasanya la.

Tapi kalau kat malaysia, selalunya lelaki yang parah nak bayar dan menanggung segalanya, sampai botak kepala lelaki yang nak bernikah tu, kesian......, lepas semalam aku dah selesai bernikah, hari ni pula hari untuk bersanding dan berfoto, orang-orang panggil kat sini " Suntiang ", suntiang tu bermaksud, bunga yang telah di sunting boleh sang kumbang dan harus dipakaikan pakaian adat orang kat sini, adat minangkabau tau-tau je la macam mana, kene pakai pakaian adat, aku menurut je, tak kisah.





Aku dan wife aku dengan pakaian adat serta sunting diatas kepala.





Bapak mertua aku, aku, wife dan mak mertua aku.





Kakak ipar kiri dan makcik wife aku di kanan.





Ha....lagi meriah dengan budak-budak, lagi lawa diorang kan, cute-cute belaka....





Tukar baju mak mertua dan bapak mertua aku.....





Paling kesian sekali wife aku, dia kene pakai sunting kat kepala tu berat dia je dah 3 kilo, tembaga pure punya, tu yang dia tak boleh tahan, sebab benda berat duk atas kepala, selama mana kita boleh tahan, jadi aku tengok pun dia dah lesu dan lemah je bila pakai benda tu, lepas ambik gambar dengan mak dan bapak mertua aku oleh jurukemera yang di datangkan khas dengan package bayaran yang setimpal, jadi banyak jugak gambar yang diambil masa tu, habis semua sanak saudara dekat jauh ambil gambar bersama, aku ikut kan je, takda hal kan, bergambar kenang - kenangan ni pun sekali seumur hidup dihari bahagia kita, jadi aku menurut dengan gembira sebenarnya.


Semua sanak saudara bagai merestui perkahwinan aku dengan wife aku, semua peramah dan ajak berbual, jadi kita jadi lebih mesra kalau orang mesra dan tak sombong dengan kita, lebih kurang 4 jam wife aku pakai benda kat kepala tu, dia dah tak boleh tahan, kepala dia dah naik sakit, gatal-gatal pula, nak garu pun susah, jadi lepas dah selesai bergambar tu, cepat-cepat suruh mak andam buka kan, baru rasa lega sikit dia rasa, tersandar kat atas katil menahan sakit kepala dan penat, kesian aku tengok wife aku masa tu, apa aku nak buat, aku tengok dia macam tu, aku pun naik penat dan letih jadinya.


Hari tu juga berlangsung lepas magrib, anak abang ipar aku diraikan dalam satu majlis yang dipanggil " tengok bako " tengok bako ni bermaksud tengok baka, maksudnya, setiap dalam keluarga tu jika ada anak lelaki, dan anak lelakinya sudah mempunyai anak, dan anaknya pula lelaki, di haruskan untuk meraikan adat ni " Tengok Bako " ni, first time aku dengar adat macam ni dalam hidup aku, kalau kat malaysia tu ada cukup jambul, tapi di sini lain pula adatnya, adatnya kat sini simple je, setiap orang yang dijemput oleh mak mertua aku akan datang kerumah dengan membawa sebakul beras atau kain batik, ini adalah adat mereka, aku sendiri pun tak tahu kenapa nak bawakan beras dan kain batik semasa menghadiri majlis beradat ni.


Dari petang jam 4ptg hingga ke malam, ada je orang kampung dan sanak saudara yang datang, jadi memang sesak jadinya rumah mak mertua aku tu, makanan yang disediakan untuk majlis ni pun dibuat secara gotong royong, ramai sanak saudara dan orang kampung datang membantu sejak pagi menyediakan juadah dan makanan untuk majlis ni, nampak ke sepakatan orang kampung masa majlis ni berlangsung, memang dasyat ke akraban antara orang kampung dan sanak saudara kat sini, bak kata senang sama-sama dan susah pun sama-sama, satu lagi yang pelik, cuma orang perempuan dan ibu-ibu sahaja yang datang, suami-suami atau bapak-bapak ni tak boleh ikut sama, entah kenapa pun aku tak pasti.


Jadi rumah mak mertua aku dah macam kilang beras, bayangkan puluhan ibu-ibu yang datang dengan membawa sebakul beras, jadi bila dikumpulkan dah berguni jadinya beras tu, banyak juga beras dan kain batik anak abang hans aku dapat, bertuah sungguh anak dia, sambil datang bawa beras sebakul, sambil tu orang kampung tengok anak abg aku, bagi keluarga-keluarga terdekat, pemberian emas seperti rantai, cincin dan gelang akan diberikan kepada anak abang hans, kalau tengok kat jadi anak abg hans yang berusia setahun tu, penuh jari dia dengan cincin emas, mak mertua, kakak, pakcik dan nenek semua bagi barang emas pada anak abang hans, bertuah punya budak kan.


Sampai lewat malam, sehingga lah orang dah tak da lagi, baru semua dapat rest, kalau tak sibuk memanjang, makanan pun tak banyak yang tinggal, boleh dikatakan habis juga, ada juga yang dibungkuskan sedikit beri pada saudara mara terdekat untuk dibawa pulang, jadi tidak membazir. Badan aku punya letih tak boleh cakap, penat betul, badan pun dah bau masam, lepas mandi aku terus masuk tidur, nyenyak tidur malam tu, sampai berdengkur-dengkur jadinya, sama dengan wife aku pun dah tak larat, dua-dua tidur mati sampai ke pagi jadinya. Pengalaman yang cukup istimewa bagi hidup aku, belum pernah tengok majlis yang punya sebegini punya meriah dan ramai orang bagi sesuatu keduri tu, hebat adat kat sini.


Tunggu ya, sambungan part ke - 10, ada cerita yang kurang menyenangkan bagi aku dihari-hari terakhir aku di Padang.......Tunggu sambungannya nanti...............
 
posted by Rickywan at 4:35 PM | Permalink |


0 Comments:


Anda boleh terus membaca paparan untuk bulan ini, dengan hanya klik Disini

Dan jika anda mahu melihat paparan yang seterusnya, sila pilih bulan, di bahagian ARCHIVES! di sebelah kanan blog ini. Terima Kasih, Sila Dtg Lagi....
Google
 
Image header © Bro_Rick | Layout design by UjangMD
/* Theme Name: Manhattan Theme URI: http://www.manhattanray.com/manhattan Description: Manhattan 4.2 Version: 4.2 Author: Manhattan Ray Tags: black, white, fixed-width, right-sidebar */ body{ margin:0; font-family: Arial, Helvetica, Georgia, Sans-serif; font-size: 12px; text-align: left; vertical-align: top; background: black; color: white; } body,h1,h2,h3,h4,h5,h6,address,blockquote,dd,dl,hr,p,form{ margin: 0; padding: 0; } #wrapper{ margin: 0 auto 0 auto; width: 1001px; height: 100%; overflow:hidden; padding: 0; text-align: left; background: silver; } #container{ float: left; width: 702px; height: 100%; overflow: hidden; margin: 0 10px 0 20px; display:inline; /* because IE doubles set margins */ font-family: "trebuchet ms",times,arial; font-size: 14px; } #header{ width: 680px; height: 330px; padding: 10px; background:url (http://talianhayat.com/wp-content/uploads/2011/01/redas1.jpg); border: 1px solid black; border-top: 0; margin-bottom: 10px; } /* start: pagemenu */ /* NOTE: Unlike most Suckerfish dropdowns */ /* This code uses the pagemenu division as the */ /* relative datum, not the top list items */ /* Be aware of this, if you play with the pagemenu codes */ #pagemenudiv{ width: 702px; height: 22px; background:#242424; position:relative; } #pagemenudiv ul{ margin: 0; padding: 0; list-style-type:none; } #pagemenudiv ul li{ float:left; text-align:center; } #pagemenudiv ul li a{ display:block; height: 18px; padding-top:2px; padding-left: 5px; padding-right: 5px; border: 1px solid #242424; float:left; font-size:14px; font-family: times,arial; font-weight: 500; text-decoration:none; text-transform: uppercase; color: white; } #pagemenudiv ul li a:hover{ background: white; color: #242424; } /* sub pages below */ #pagemenudiv li ul{ position: absolute; display: none; background: black url(graphics/submenubg.jpg); width:702px; height: 25px; top: 22px; left: 0px; } #pagemenudiv li > ul{ top: 22px; left: 0px; } #pagemenudiv li.over ul, #pagemenudiv li:hover ul{ display:block; } #pagemenudiv li ul a{ border: 1px solid black; font-size:16px; padding-top: 2px; height: 20px; text-transform: none; background: black url(graphics/submenubg.jpg); color: #bbb; } #pagemenudiv li ul a:hover{ background: black url(graphics/submenuhoverbg.jpg); color: #242424; } /* end: pagemenu */ #content{ width: 702px; color: black; } /* start: sidebar codes, except for calendar and links */ #sidebar{ float: left; width: 227px; border: 1px solid black; padding: 10px; background: #e8e8e8; margin: 10px 20px 10px 0; display:inline; /* because IE doubles set margins */ color: black; } #sidebar ul{ list-style-type: none; margin: 0; padding: 0 10px 0 10px; } #sidebar ul li{ margin: 5px; padding: 10px; background: #555; color: #ccc; } #sidebar ul > li{ border: 1px solid black; } #sidebar ul li li{ border: 0px; } #sidebar ul li h2{ background: black url(graphics/sidebarh2bg.jpg); height: 17px; padding-top: 1px; padding-left: 5px; font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 14px; color:#242424; } #sidebar ul ul li{ padding: 0; line-height:24px; } /* end: sidebar codes, except for calendar and links */ #footer{ clear:both; width: 993px; padding:4px; position:relative; background: #323232; color: #bbb; } span.footercredits{ position: absolute; left: 410px; } /* start: anchor/link codes, except for page menu */ #header a{ text-decoration: none; color: #bbb; } #header a:hover{ text-decoration: overline underline; color: #fff; } #content a{ text-decoration: none; color: #343434; font-weight: 600; } #content a:hover{ text-decoration: overline underline; color: #000000; } #sidebar a{ text-decoration: none; color: #ccc; } #sidebar a:hover{ text-decoration: underline overline; color: white; } #footer a{ text-decoration: none; color: #bbb; } #footer a:hover{ text-decoration: underline overline; color: white; } /* end: anchor/link codes, except for page menu */ .aligncenter, div.aligncenter { display: block; margin-left: auto; margin-right: auto; } .alignleft { float: left; } .alignright { float: right; } hr{ border: 1px solid #484848; } acronym{ color: #484848; font-weight: 600; } blockquote{ border-top: 1px solid black; border-bottom: 1px solid black; padding: 10px; margin:10px; background: #b0b0b0; } h1{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 24px; padding: 0 0 10px 0; } .post{ padding: 10px 0 10px 0; } .post h2{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 18px; } .entry{ line-height: 18px; } p{ padding: 10px 0 0 0; } p.postmetadata{ border-top: 1px solid #444; border-bottom: 2px solid black; margin: 10px 0 0 0; } .navigation{ padding: 10px 0 0 0; font-size: 14px; font-weight: bold; line-height: 18px; } table#wp-calendar{ width: 100%; } .comments-template{ margin: 10px 0 0; border-top: 1px solid #ccc; padding: 10px 0 0; } .comments-template ol{ margin: 0; padding: 0 0 15px; list-style: none; } .comments-template ol li{ margin: 0px; line-height: 18px; padding: 10px; border-bottom: 1px solid #444; } .comments-template ol li.alt{ background: #aaa; border-bottom: 1px solid #444; } .comments-template h2, .comments-template h3{ font-family: Georgia, Sans-serif; font-size: 16px; border-bottom: 1px solid black; } .commentmetadata{ font-size: 12px; } .comments-template p.nocomments{ padding: 0; } .comments-template textarea{ font-family: Arial, Helvetica, Georgia, Sans-serif; font-size: 12px; } .comments-template img{ border: 1px solid black; }